piątek, 23 listopada 2018

Wreszcie piątek...

...koniec tygodnia i początek :-)

Aby oderwać się od tematów politycznych, od smutków własnych, lokalnych zdarzeń i problemów światowych proponuję moim czytelnikom zabawę w skojarzenia.

Nie jest pracochłonna, nie wymaga wiele myślenia, a być może przyniesie nam wspólnie trochę weekendowej radości.

Skojarzenie to według słownika języka polskiego połączenie ze sobą wrażeń, wyobrażeń i innych zjawisk psychicznych w taki sposób, że pojawienie się w świadomości jednych z nich powoduje uświadomienie sobie innych czyli mówiąc ludzkim językiem - szybkie przywołanie z pamięci znaczeń, wrażeń, uczuć, które kojarzą się z podanym słowem lub zdaniem.

Jeśli lubicie takie zabawy to zapraszam:

1. zawsze czarno-białe...

2. gorzki (nie tylko smak)

3. coś dziwnego...

4. sytuacja patowa...

5. w kropki lub plamki...

6. na ustach...

7. lepiej nie wiedzieć...

8. w kopercie...

9. nigdy zbyt wiele...

10. niezawodny i niezastąpiony...

Z góry dziękuję za Wasze odpowiedzi, ale jeśli ktoś nie lubi takich zabaw i nie weźmie udziału nie przestanę go lubić ;-)

Pomysł zaczerpnęłam z jakiegoś projektu dla młodzieży, który polegał na robieniu zdjęć wybranych obiektów na podstawie skojarzeń do podanych poleceń. Efekt był świetny!
Nie sądzicie, że to dobry pomysł na blog?

77 komentarzy:

  1. 1.filmy
    2.owoc
    3.dziwadło
    4.remis
    5.krowa :D
    6.piana
    7.Mój Boże...
    8.znaczek (a powinien być list)
    9.radości
    10.Piec kaflowy (nie wiem dlaczego)

    O ile dobrze zrozumiałem trzeba przywołać pierwsze skojarzenie, nie wiem czemu ale część była bez sensu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skojarzenia nigdy nie są bez sensu...
      Piec kaflowy stał u mojej babci i zimą był niezawodny i niezastąpiony :-)
      Dziękuję:-)

      Usuń
  2. Klik dobry:)
    Kojarzyć mi sie nie chce, ale zostawiam ślad, że tu byłam i serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwsze skojarzenia (niekoniecznie logiczne):
    1. Zdjęcie
    2. Grejpfrut
    3. Paw (nie pytaj czemu)
    4. Nie wiem
    5. Papier
    6. Szminka
    7. Czemu
    8. Niespodzianka
    9. Dobroci
    10. Przyjaciel

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób mówi, że grejpfrut jest gorzki, mój mąż nawet go słodzi :-)
      Dziękuję:-)

      Usuń
  4. 1.szachy
    2.romans
    3.flogiston
    4.brak wyjścia
    5.dalmatyńczyk
    6.uśmiech
    7.co będzie jutro
    8.rachunki
    9.szczęścia
    10.przyjaciel
    Świetny pomysł. Przednia zabawa!
    Miłego weekendu Jotko:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No flogistonem to mnie zadziwiłaś faktycznie, musiałam spytać wujka google.
      Dziękuję:-)

      Usuń
    2. Kiedyś tym 'flogistonem' zaskoczyła mnie siostra i też szukałam pomocy u google'a:-D
      A tu wpadł mi do głowy bo akurat pisałam notkę, w której go 'wykorzystałam'.
      Nie ma za co:-)

      Usuń
  5. 1.zdjęcie
    2.migdały
    3.tatuaż
    4.kryzys
    5.dalmatyńczyk
    6.błyszczyk
    7.co mnie czeka
    8.pismo
    9.dobrych myśli
    10.na myśl przychodzi mi przyjaciel
    Podoba mi się taka zabawa i chętnie te moje pierwsze skojarzenia zapisałam. Pozdrawiam Asiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Grażynko:-) ja chyba też nie chciałabym znać przyszłości, dlatego nie chodziłam do wróżki...

      Usuń
  6. 1.zło-dobro
    2.piołun
    3.tolerancja
    4.szachy
    5.biedronka
    6.szminka
    7.tajemnica
    8.list
    9.lodów
    10.mankiet przyjaciela

    Bardzo fajna zabawa - zapisałam pierwsze co przyszło na myśl.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, kierunek niektórych skojarzeń ciekawy, bardzo ci dziękuję:-)

      Usuń
  7. ze skojarzeń buduję opowiadania.
    i pomysł na blog zbierający odpowiedzi na pytania autora wydaje mi się dziwaczny. blog miał służyć wyrażaniu własnych myśli, a nie gromadzeniu cudzych. przynajmniej tak mi się zdaje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Blog to także wymiana myśli, przynajmniej dla mnie.
      Taka zabawa psychologiczna i ciekawią mnie podobieństwa i różnice.

      Usuń
    2. jak w familiadzie...

      Usuń
    3. Zabawa jeszcze nikomu nie zaszkodziła, nie ma przymusu...

      Usuń
  8. 1. zawsze czarno-białe... - prezes

    2. gorzki (nie tylko smak) - żal

    3. coś dziwnego... - fascynacja

    4. sytuacja patowa... - pip pip pip

    5. w kropki lub plamki... - drobny rzucik

    6. na ustach... - słowa

    7. lepiej nie wiedzieć... - trup w szafie

    8. w kopercie... - prezent ;)

    9. nigdy zbyt wiele... - zdrowie

    10. niezawodny i niezastąpiony... - przyjaciel

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ad.8 - przyślij mi na maila adres, jeśli zaufasz na tyle:-)

      Usuń
  9. Przypomniała mi się zabawa w skojarzenia, którą w TVP prowadziły nasze piękne spikerki- pani Loska i p. Wojtczak.
    Czasami w "Rozrywce" też były skojarzeniowe krzyżówki.
    To naprawdę świetna zabawa rozwijająca myślenie i inteligencję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krzyżówki skojarzeniowe bywały bardzo trudne, ale moja mama je uwielbiała...

      Usuń
  10. całkiem fajna zabawa :-)
    1 - szachy (lub pingwiny);
    2 - zawód, rozczarowanie;
    3 - zbiegi okoliczności;
    4 - brak motywacji;
    5 - krowa łaciata;
    6 - szminka;
    7 - ... co się wydarzy dalej w horrorze;
    8 - pieniądze;
    9 - ... rozumu;
    10 - ... przyjaciel.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam pięknie i dziękuję:-)
      To prawda - brak motywacji może doprowadzić nas do ściany, np. w pracy...

      Usuń
  11. 1. owce
    2. grejpfrut
    3. gdy wstaję o 6 rano
    4. wysiadł komp lub smartfon
    5. koszmarny wzorek
    6. uśmiech
    7. co o mnie naprawdę myśli najlepsza koleżanka
    8. znów jakieś rachunki
    9. półfabrykatów do biżutków
    10.mój własny mąż

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój chyba także podpada pod p.10 czyli jesteśmy szczęściarami:-)

      Usuń
  12. Innowacyjny pomysł. Jestem ciekawa co z tym później zrobisz ;) Może jakąś opowieść napiszesz z użyciem tych słówek?

    1. zdjęcia

    2. problem

    3. niebieska galaretka

    4. zapomnieć kluczy

    5. gacie

    6. szminka

    7. że jestem obcym z Nostromo

    8. list

    9. książek

    10. aparat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majteczki w kropeczki:-)
      Dobra myśl, zastanowię się, ale korci mnie pomysł z serią zdjęć, o której pisałam.

      Usuń
  13. 1) Latte
    2) Smak porażki
    3) Czasem zachowanie ludzi
    4) Ból i całkowita blokada kręgosłupa - przed wyjazdem na spotkanie autorskie
    5) Ściana
    6)Uśmiech
    7) Że masz jakiś alternatywny życiorys
    8)Pieniądze
    9)Serdeczności
    10)Mój mąż :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to już trzecia głosuje na męża, w końcu mąż to także przyjaciel lub odwrotnie:-)

      Usuń
  14. 1. Dyskusja
    2. Gorzkie dymy nad miastem mym (ostatnio chodzi za mną ta piosenka)
    3. Słoneczny dzień w listopadzie (dzisiaj krótko był)
    4. Zamknięty sklep
    5. Grzyby
    6. Śpiew
    7. Zdrada
    8. Kolęda
    9. Skoki narciarskie
    10. Czas

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, ale czyżbyś zbierał wyłącznie muchomory?

      Usuń
  15. Nie będę podglądać odpowiedzi. Najpierw napiszę swoje, a potem poczytam :)
    1.pingwin
    2.piołun
    3. hybryda
    4. złapał Kozak Tatarzyna
    5. duże dzikie koty; pantery, gepardy, oceloty
    6. piosenka
    7. ...co inni myślą o tobie
    8. list albo pieniądze
    9. przyjemności
    10. przyjaciel
    Ciekawe, co psycholog wyciągnąłby z naszych skojarzeń? A twoje skojarzenia? Ujawnisz je? Uściski dla Ciebie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ujawnię, ale masz rację, lepiej nie czytać poprzedników, bo można się zasugerować:-)
      Dziękuję:-)

      Usuń
  16. Uwielbiam takie zabawy!

    1. zawsze czarno-białe... - moje zdjęcia z dzieciństwa

    2. gorzki (nie tylko smak) - rozczarowanie

    3. coś dziwnego... - zamiłowanie do chodzenia po górach

    4. sytuacja patowa... - moja, w której aktualnie się znajduję

    5. w kropki lub plamki... - owady

    6. na ustach... - "Jezus, Maryja" ("Krzyż ma na plecach, w sercu nienawiść, na ustach...")

    7. lepiej nie wiedzieć... - co wymyśli w poniedziałek moja dyrekcja

    8. w kopercie... - list od mojej przyjaciółki Prosiaczka

    9. nigdy zbyt wiele... - Frau Be

    10. niezawodny i niezastąpiony... - Jotka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. P. S. wypełniłam bez zastanowienia, wpisując pierwsze skojarzenie.

      Usuń
    2. No popatrz - dwa w jednym - dziwna i niezastąpiona:-)
      Kochana, bardziej dziwny jest mój mąż, bo patrząc na zdjęcia z Krety zapytał czy są tam szlaki do łażenia z plecakiem... plaza nie zainteresowała go ani ciut.
      Skojarzenie nr 10 bardzo mnie wzruszyło ;-)

      Usuń
    3. A mnie przeraził Twój mąż. To musi być STRASZNY człowiek :)))

      Usuń
    4. Zodiakalny Baran, ale oswoiłam Bestię:-)

      Usuń
    5. O mamuńciu... To tym bardziej dzwon na trwogę zadyndał mi nad głową! Eks był (i pozostanie na wieki wieków, amen) b(B)aranem - zodiakalnym i życiowym. We wszystkich horoskopach piszą, że ten znak z moim nijak się nie zgodzi i mimo że nie wierzę w boga/krasnoludki/horoskopy/reinkarnację/ufoludki, to nie sposób odmówić tym twierdzeniom racji. Barany męskie powinny omijać mnie szerokim łukiem!

      Usuń
    6. Wedle jakiegoś tam horoskopu my też nie powinniśmy być razem, a jesteśmy już 34 lata...

      Usuń
    7. Brrr... Zimno mi przeleciało po gnatach na myśl o tym, że mogłabym żyć z Eksem choćby jeszcze jeden dzień... Taka mnie naszła refleksja, że w mojej rodzinie jak spadać z konia, to z wysokiego - wszędzie jakieś rekordy. Jedni żyją ze sobą po 70 lat, a drudzy są pierwszymi rozwodnikami w rodzinie od X wieku (to ja!).
      :)

      Usuń
    8. I tak bywa, każdy ma swój życiorys, co nie znaczy, że nie trafisz jeszcze na tego przeznaczonego, jak w filmie;-)

      Usuń
    9. Na "przeznaczonego" też trafiłam. Był księciem z bajki w każdym calu. ideał, psia kosteczka, tylko mu na koniec jedna wada się ujawniła: rzucił mnie z dnia na dzień bez słowa wyjaśnienia.

      Usuń
    10. To znaczy, że to nie był ten, nie docenił takiego skarbu!

      Usuń
    11. To już chyba mam pozamiatane. Za miesiąc kończę 50 lat, przeznaczenie może mnie już ominąć :)

      Usuń
    12. Jeśli przeznaczony, to nie przegapisz, co znaczy pierwsze 50 lat?

      Usuń
  17. Jotko, obserwuj jutro profil facebookowy Stowarzyszenia 3majmy się razem;-) Jako administrator profilu pozwoliłam się zainspirować Twoim wpisem o służbie zdrowia:) Mam nadzieję, że "zareklamuję" troszkę twojego bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może mi sie uda, choć nie mam konta na FB...ale dziękuję:-)

      Usuń
  18. 1. zawsze czarno-białe... - stare zdjęcie
    2. gorzki (nie tylko smak) - owoc (nie wiem dlaczego hahaha)
    3. coś dziwnego... - sen
    4. sytuacja patowa... bezradność
    5. w kropki lub plamki... zwierzę
    6. na ustach... szminka
    7. lepiej nie wiedzieć... kiedy umrę
    8. w kopercie... list
    9. nigdy zbyt wiele... marzeń
    10. niezawodny i niezastąpiony... mąż

    Jotko dziękuję za zabawę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja dziękuję za udział:-)
      Sny faktycznie potrafią być dziwne!

      Usuń
  19. Witaj, Jotko.

    1.pasy
    2.żal
    3.świat
    4.śmierć
    5.gepard
    6.uśmiech
    7.lubię wiedzieć:)
    8.zegarek
    9.szczęście
    10.Ktoś

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Leno:-)
      Doprawdy, dziwny jest ten świat, a śmierć nieuchronna...

      Usuń
  20. To ciesze się, że nie przestaniesz mnie lubić.

    Udnego weekendu Asiu:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I Tobie udanego, ja już zaczęłam od spotkania z koleżankami przy dobrym obiedzie:-)

      Usuń
  21. Super zabawa Asiu, a to moje ;)

    Dzień,koniec,sytuacja, poddać się, liście,wielosmaki, o dniu śmierci, list, słodyczy, optymizm;)

    Buziaki i miłej soboty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielosmaki - masz rację, w sumie usta każdego dnia mogą inaczej smakować:-)

      Usuń
  22. Zatem odpowiadam na pytania:
    1. zdjęcia
    2. żywot
    3. moda
    4. szachy
    5. biedronka
    6.szminka
    7.o śmierci bliskich
    8.list
    9.kultury, uprzejmości
    10.bliski człowiek

    Tak na szybko, spontanicznie było.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O to właśnie chodziło, dziękuję bardzo:-)

      Usuń
  23. no i popatrz, u każdego inne skojarzenia, a ja nic:)) Rozdziawiona gęba:)) Wszystkim gratuluję, przy okazji i ja się zabawiłam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli pojawił się uśmiech to i ja się cieszę:-)

      Usuń
  24. Odpowiedzi
    1. Za pani komentarz, o tym, że zniechęcają nas ludzie leniwi... Dobrze to pani ujęła :-)

      Usuń
    2. Bardzo proszę, ale datujmy sobie formę "pani", na blogach milej po imieniu:-)
      Poza tym, gdy napiszesz odpowiedź u siebie, to na pewno przeczytam:-)

      Usuń

  25. 1. zawsze czarno-białe... - zdjęcia pięknych kobiet

    2. gorzki (nie tylko smak) - dobry wiersz

    3. coś dziwnego... - robótki ręczne

    4. sytuacja patowa... - przemoc w każdej postaci

    5. w kropki lub plamki... - monitor mojego laptopa

    6. na ustach... - morska woda

    7. lepiej nie wiedzieć... - zawsze warto wiedzieć!

    8. w kopercie... - list pachnący miłością

    9. nigdy zbyt wiele... - poezji

    10. niezawodny i niezastąpiony... - przybornik krawiecko kosmetyczny w wersji mini do torebki

    :)

    Serdeczności, Jotko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O kochana, jaki oryginalny zestaw, dziękuję bardzo!
      Uściski:-)

      Usuń
  26. Zauważyłam, że często na czarno-białe padała odpowiedz zdjęcie, na ustach-szminka, w kopercie list,niezawodny -przyjaciel(mąż). Świetna zabawa, chociaż przyznaję, że pytania mnie zaskoczyły, może dlatego na 2. nie znalazłam skojarzenia. Pozostałe to: 1.klawisze pianina,3.życie,4.impas,5.deseń materiału,6.szminka,7. o kłopotach,8.list, 9.pieniędzy, 10. przyjaciel. W obecnej chwili takie są moje skojarzenia, choć nie wykluczone, że gdybym miała różowe okulary, to niektóre punkty brzmiałyby inaczej. Uściski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwonko, dzięki serdeczne.
      Skojarzenia mają to do siebie, że powiązane są nie tylko z doświadczeniem, ale i z aktualną sytuacją życiową.

      Usuń
  27. 1. Zebra
    2. Koniec
    3. Brexit
    4. Brak skojarzeń
    5. Kubek
    6. Plotki
    7. O tym, że jutro poniedziałek...
    8. List
    9. Książek
    10. Małż :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, książek nigdy zbyt wiele, dziękuję:-)

      Usuń
  28. 1. Poglądy pana Jarka (przepraszam za to polityczne skojarzenie)
    2. Żołądkowa (uwielbiam :-) )
    3. Mężczyzna w damskim szlafroku w ciapki, z trwałą na włosach okrytych staromodną siateczką, otwierający drzwi mieszkania o piątej nad ranem facetowi wygłaszającemu prośbę: - Czy ma pani suchy chleb dla konia?
    4.- Nie mam w co się ubrać (kobieta otwierając drzwi trzydrzwiowej szafy wypełnionej damskimi ciuchami)
    5. - A trzeba było się zaszczepić przeciwko odrze!
    6. Bóg, honor, ojczyzna
    7. Cancer
    8. Stówa dla rydzyka
    9. Oleju w głowie
    10. Doktor Koteńko
    Na tym, pozdrawiając, zakończę :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. 1. pasy na jezdni

    2. zapach kruszyny

    3. kapelusz

    4. - (nie mam skojarzeń, zawsze coś pozostaje)

    5. sukienka retro

    6. cukier

    7. wszystkiego

    8. pieniądze po kolędzie

    9. drobnych przyjemności w ciągu dnia

    10. maluch / goretex na deszcz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Numer 9 bardzo mi się podoba, to ważniejsze, niż prezenty na Gwiazdkę:-)
      Dzięki:-)

      Usuń

  30. 1. zawsze czarno-białe...domino

    2. gorzkie (nie tylko smak)rozczarowanie

    3. coś dziwnego...się dzieje od jakiegoś czasu


    4. sytuacja patowa..z czasem może się wyklarować.

    5. w kropki lub plamki...jest ciągle mój nos
    6. na ustach...uśmiech, w duszy ciche łkanie (pożyczone od grafomana)

    7. lepiej nie wiedzieć..niż wiedzieć wszystko i to najlepiej.

    8. w kopercie..same niespodzianki.

    9. nigdy zbyt wiele.makaroników z Floriańskiej..

    10. niezawodny i niezastąpiony.mój mąż.

    No to teraz poczytam co powyżej i albo zostawię albo ucieknę. Zostawię, fajne, jak wiele mamy wspólnych/podobnych skojarzeń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, a czy blog prowadzisz? chętnie zajrzałabym:-)

      Usuń
  31. Akurat ze zdjęciami bym się postarała, ale ostatnio żyłam w biegu, toteż nie było mnie u Ciebie, kiedy wydałaś tego posta. :)

    OdpowiedzUsuń