piątek, 22 lutego 2019

A to ciekawe!

Przeglądałam książkę N. Lenza „1000 rekordów” wydaną w 1994 w Warszawie.
Tytułowe rekordy to ciekawostki ze świata przyrody i techniki, takie z rodzaju: NAJWIĘKSZE, NAJMNIEJSZE, NAJWYŻSZE, NAJDROŻSZE…
Jeśli macie ochotę na garść ciekawostek, to zapraszam:

Pierwsze prawa o ochronie zwierząt wydał indyjski władca Asioka ponad 2 tysiące lat temu. Asioka był buddystą i nakazał w całym kraju budowę schronisk dla zwierząt.
W Europie pierwsze podobne ustawy wydano w Anglii w 1822 roku, w Niemczech w 1871 roku.
Tradycje więc bardzo stare, ale nadal ochrona przyrody ma się słabo lub wręcz coraz gorzej...
Najwięcej mleka w przeliczeniu na masę ciała dają kozy. Roczny udój z jednej kozy waży 12 razy więcej, niż sama koza, podczas gdy udój z krowy zaledwie 7 razy więcej, niż waga krasuli.
Mleko kozie uważane jest za zdrowsze od krowiego i używane bywa w przemyśle kosmetycznym.
Najcięższe dzieci rodzi płetwal błękitny. Jego potomek waży po urodzeniu około 2 ton, a w ciągu 7 miesięcy jego waga wzrasta do 24 ton, a więc dwunastokrotnie. Dla porównania najlżejszy dorosły ssak to ryjówka etruska, która wazy ok.2 gramów.
Dobrze, że ludzie nie rosną w takim tempie!
Kopce afrykańskich termitów mogą sięgać 12 metrów wysokości, ale są nie tylko wysokie , sięgają daleko w głąb ziemi. Aby dotrzeć do wody, termity kopią prostopadłe korytarze do 40 metrów głębokości.
Czy można te małe stworzenia nazwać znakomitymi górnikami?
Przez 4 lata w Muzeum Brytyjskim w Londynie można było oglądać 2 ślimaki pustynne przymocowane do tablicy w gablocie.
Trwały tak jako eksponaty od 1846 do 1850 roku, kiedy to pracownik muzeum zanurzył jednego z nich w letniej wodzie. Ślimak obudził się do życia i żył jeszcze dwa lata.
Niesamowite bywają niespodzianki przyrody!
Jezioro Saimaa w Finlandii ma powierzchnię 4400 km², ale tylko 1/3 powierzchni to lustro wody, pozostałą część zajmuje powierzchnia 36000 wysp. Chciałabym to zobaczyć na własne oczy...
Najwięcej mostów różnego rodzaju i wielkości znajduje się w rejonie Hamburga, naliczono ich około 2200, w tym 800 kolejowych. Wenecja ma 400 historycznych mostów, a Amsterdam 600.
A ile mostów, mosteczków i kładek jest w Polsce, ktoś wie?
Największe wydmy znajdują się w prowincji Landes na południu Francji. Ich wysokość sięga 100 m i tam, gdzie brak wałów ochronnych przemieszczają się w głąb lądu z prędkością 25m na rok.
Niesamowicie ruchliwe te wydmy!
Nie wszystkie włosy wypadają człowiekowi równie szybko. Włosy na brodzie mogą przeżyć nawet 20 lat, owłosienie głowy i ciała tracimy średnio co 4 lata, a najkrócej żyją rzęsy, bo około 3 miesięcy.
Dobrze, że nie wypadają wszystkie naraz!
Dobrych dni, nie przestawajcie się dziwić :-)

76 komentarzy:

  1. mnie od dawna fascynuje taki problem naukowy:
    gdyby tak z zebrać cały piasek z wszystkich pustyń piaszczystych, przetopić na szkli i zrobić z niego jedną wielką szybę...
    gdyby tak zebrać wszystkie kamienie z pustyń kamienistych i zrobić z nich jeden wielki kamień...
    a potem takim bambulem przy... przybambulić w tą szybę, to ile decybeli miałby brzęk?...
    ...
    byłem kiedyś w takiej kawiarni połączonej z biblioteką... w pewnym momencie zachciało mi się do klo... wszedłem do nader eleganckiego pomieszczenia, a tam na honorowym miejscu leżała gruba książka pod tytułem "Książka do czytania na sedesie" i był to nieprzeliczony zbiór takich wszelakich ciekawostek... nic, tylko siadać i...
    i czytać...
    p.jzns :)...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki wiersz mi sie przypomniał, chyba Tuwima: gdyby zebrać wszystkie wody, a z wszystkich drzew zrobić jedno wielkie drzewo, a z wszystkich małp wielką małpę, która skoczyłaby z tego drzewa do wody - to byłby plusk....
      Widziałam papier toaletowy w komiksy:-)

      Usuń
    2. to jest rozwojowy temat, np. zbiorowy, zsynchronizowany bąk wszystkich zebranych pod KC PiS w ramach protestu...
      ale ponoć w Meksyku sejsmografy odnotowały pewną falę uderzeniową od podskoków obywateli i to bynajmniej nie były podskoki polityczne, tylko sylwestrowo - noworoczne :)...

      Usuń
    3. No, taki zbiorowy podskok może wywołać nawet tsunami...

      Usuń
  2. Kochana!
    Uwielbiam ciekawostki z różnych lat, z niektórych można się uśmiać:)
    Serdeczności przesyłam na cały dobry weekend:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję na dobry, mimo tego, że w sobotę idę do pracy...

      Usuń
  3. Nieprawda, ja rosnę w takim samym tempie jak dzieci mojego kuzyna płetwala :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wierzę, nie kupiłabyś tak wielkiego łóżka!

      Usuń
    2. Oj tam... Teraz wszystko można zamówić na wymiar! :)

      Usuń
  4. Lubię takie ciekawostki. Nie mam pojęcia ile u nas jest mostów, mosteczek, kładek, kładeczek. Ciekawe z tym ślimakiem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super ciekawostki. O tych ślmakach - rewelacja. Przyroda jest niesamowita. A wiesz, że nasze polskie ruchome wydmy przemieszczają się o 10 m na rok?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też sporo, słyszałam, że morze zabiera też dużo lądu...

      Usuń
  6. Uwielbiam czytać takie ciekawostki :) Mój junior z resztę też, bo w ten sposób i świat go zaciekawia.

    OdpowiedzUsuń
  7. takie ciekawostki zawsze są ciekawe ;) świąt jest pełen tajemnic i niespodzianek. miłego dnia asia

    OdpowiedzUsuń
  8. Informacją o tych ślimakach mnie zakasowałaś. To Achatiny.

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię takie ciekawostki i zawsze z zainteresowaniem czytam takie posty. O wielu z tych rzeczy nie wiedziałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez nie, dlatego lektura książki była ciekawa:-)

      Usuń
  10. Takie ciekawostki też lubię "poznawać".Ale przy tej okazji myśli mi się o ilu różnych rekordach czasami się słyszy.Niektóre jak dla mnie śmieszne,niektóre po prostu chyba wymyślone przez kogoś kto miał za dużo czasu.Te ciekawostki , o których tu poczytałam są te "sensowne".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, niektórzy biją rekordy by zaistnieć, ale jaki to ma sens?

      Usuń
  11. Ciekawe to z kozami...Dlaczego przyjęło się, że to zwierzęta drugiego gatunku, choć dają tyle mleka? Kiedyś hodowali je biedacy - bogaty gospodarz miał krowy. Może to mleko i zdrowe, nawet na pewno, ale chyba ulega jakiejś obróbce zapachowej. Pamiętam pierwsze kremy kozie - sorki wielkie, ale zapach do wyrzygania. Na lata mi to kozie wszystko przeszło, aż syn przekonał mnie to białego serka, kawałeczka tylko :) Od tego czasu to mój przysmak. Cały czas zastanawiam się, co oni robią z tym zapachem, żeby się go pozbyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam nawet jogurty kozie, ale bardzo drogie...nie wiem, może jest jakaś metoda...

      Usuń
  12. Ślimaki wymiatają! Bardzo, bardzo mnie kręcą wszelkie ciekawostki ze świata natury. Te dotyczące działalności człowieka już mniej.
    Miłego weekendu Jotko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natura jeszcze nie raz nas zaskoczy, jestem pewna!
      Wzajemnie, kochana:-)

      Usuń
  13. Bardzo ciekawe informacje i dziękuję ci za nie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Znam stronę z takimi ciekawostkami, jednak zauważam drobny spadek jakości edytorskiej notek. Lubię dowiadywać się o takich rekordach.

    Według mnie ta gala wręczenia nagród Empiku była wyjątkowo słaba i dziwna.

    Wiadomo, w życiu są rożne sytuacje, jednak to co w Szwecji działo się w momencie powstawanie tego filmu przeraża. Bo ponad 50% samotnych matek, które z własnej woli nie chcą mieć w partnerze pomocy w wychowaniu dziecka jest czymś zadziwiającym.

    Po prostu można rzec, że powoli, lecz nieubłaganie zbliżamy się do końca. Pytanie tylko co pierwsze się zawali, świat czy społeczeństwa.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A moze po prostu świat podda się ewolucji? Pewnie już tego nie sprawdzę...

      Usuń
  15. Ludzie się nie mogą doliczyć mostów w samym Wrocławiu, a co tu dopiero mówić o całej Polsce?
    Zaskoczyła mnie ta informacja o ślimakach w brytyjskim muzeum. I po kiego licha ktoś im zakłócał spokój? Być może w przeciwnym razie dalej by tkwiły na wystawie?
    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za tyle ciekawych informacji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie ciekawi, co stało się z pozostałymi ślimakami?
      Uściski, Karolino:-)

      Usuń
  16. Z tymi ślimakami jest na prawdę ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dwutonowe maleństwo. Ciężko sobie to wyobrazić.

    OdpowiedzUsuń
  18. Wszystkich ślimaki zadziwiły :-) Mnie też. Zastanawaiam się czy wszystkie jakie mieli włożyli do wody? ja bym tak zrobiła. Może jeszcze jakiś ocaleniec był?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie o tym w książce nie napisali...

      Usuń
  19. Czytałam kiedyś gdzieś że takie paskudne insekty jak pluskwy ożywają po długim czasie nawet jak są zasuszone...
    Ale żeby ślimak???
    :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A karaluchy podobno przetrwają nawet wojnę atomową...

      Usuń
  20. Wszystkie ciekawostki przypadły mi do gustu. Niby się wie wiele rzeczy, ale niezbyt dokładnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, a fajnie się czasami zdziwić:-)

      Usuń
  21. W starycho książkach można znależć dużo ciekawych wiadomości,
    Lubię książki sprzed lat : są zawsze jakby wspomnieniem tamtych czasów.
    Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich.
    zapraszam
    http://krystynaczarnecka.pl/
    Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im starsze wydania, tym większa szansa, że znajdzie sie białe kruki:-)

      Usuń
  22. Uwielbiam wszelkie ciekawostki. Historia ślimakòw jest niezwykła.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. i znowu się czegoś nowego dowiedziałam dzięki Tobie dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  24. siostra nie ma dzieci nie wie jak to jest gdy jest się matką a rady daj jak by co najmniej miał pięcioro dzieci i miała nie wiadomo jakie doświadczenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdarza się, że rad na temat wychowania udzielają osoby bezdzietne, ale sama sie przekonałam, teoria do praktyki ma się średnio...

      Usuń
  25. Ciekawe ciekawostki. Ciągle, codziennie czegos nowego się dowiadujemy, ale nigdy nie posiądziemy wiedzy całkowitej.
    A te ślimaki to jakiś cud natury :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkowitej nie da się, ale codziennie coś nas zaskakuje:-)

      Usuń
  26. Każda ciekawostka jest godna uwagi. Dobrze, że Cię mamy, więc wiemy wiele.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam, oj tam, u Ciebie znacznie większy zasób wiedzy wszelakiej, ale dziękuję:-)

      Usuń
  27. Fascynujące te rekordy, ale podobnie jak Ty najbardziej chciałbym zobaczyć to magiczne jezioro... :)
    Każda taka ciekawostka tworzy wiedzę, warto je zapamiętywać :)
    Pozdrawiam
    Prince Of Pain
    www.dreaminthedarkness.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najciekawsze jest to, że za każdym razem natykamy sie na coś, o czym nie słyszeliśmy nawet...

      Usuń
  28. Witaj, Jotko.

    Ciekawostek nigdy dosyć:)

    A "dziwić się" jest rzeczą ludzką, więc oby jak najdłużej:)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Póki się dziwimy, to czujemy, że myślimy czyli żyjemy:-)

      Usuń
  29. Wiele wynalazków w Europie było bardzo
    opóźnionych w stosunku do tych na Wschodzie.
    A prawa zwierząt, ochrona przyrody - zawsze na tak.

    Ciekawostki bardzo fajne, ich też nigdy dość.

    OdpowiedzUsuń
  30. Świetne ciekawostki. Przyznam szczerze, że wcześniej nie wiedziałam o tym, że w przeliczeniu na masę ciała najwięcej mleka dają kozy. Pozdrawiam!
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie wiedziałam, myślałam, że rekordzistki to krowy...

      Usuń
  31. Podobno dziwienie się dobrze robi naszym mózgom😁 super ciekawostki wynalazłaś Asiu

    OdpowiedzUsuń
  32. Nasze wydmy w Słowińskim Parku Narodowym też robią wrażenie. Ciekawe, jak oni mierzą wysokość tych wydm i co znaczy "największe"? Czy to tylko wysokość, czy obszar na którym leżą? Nie widziałam tych wydm, ale byłam blisko (ok 50 km od nich), szerokie wydmy i cudowne rozległę plaże pod nimi - Srebrne Wybrzeże -Cote d'Argent. To, że największy ssak rodzi największe dziecko mnie nie dziwi. Ale zadziwia, że dość mały ptak kiwi znosi największe jajo, w stosunku do swej wielkości, 15 % masy ciała samicy! Oczywiście ciekawostki dają do myślenia, ale bardziej zadziwiają mnie niektóre zachowania ludzi, chociaż w tej kwestii, nie ma odpowiedzi"jak to możliwe"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tez prawda, Haniu, bo na zachowania i sposób myślenia niektórych nie ma wytłumaczenia. A może nas ktoś podobnie postrzega?
      Na tym polega chyba niezwykłość świata:-)

      Usuń
  33. oooo uwielbiam mleczne kozie produkty jesli chodzi o wlosy to mi ich przybywa ...na brodzie hahah a ubywa na brwiach ale to chyba zadna ifor. do ksiegi rekordow haha

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety, włosy zaczynają nam rosnąc nie tam, gdzie byśmy sobie życzyły...

      Usuń
  34. szkoda, że włosy na nogach kobiet nie wypadają raz na zawsze, wszystkie za jednym zamachem, najlepiej przed randką :D
    pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przemysł kosmetyczny ogłosiłby bankructwo!
      Miło Cię czytać, kochana:-)

      Usuń
    2. coś Ty, oni są tak elastyczni, że zaraz coś nowego by wprowadzili :D
      dziekuję Jotko :*

      Usuń
  35. Uwielbiam czytać ciekawostki :D Zwłaszcza takie, które potrafią mnie w jakiś sposób zaskoczyć :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już dawno nie mówię, że nic mnie nie zdziwi:-)

      Usuń