niedziela, 19 lipca 2020

Szkoła w lesie...

Nie ma strachu, nauka nie poszła w las, a raczej my weszliśmy na leśne ścieżki, by trochę wiedzy zdobyć.
W Zawoi zadbano ostatnimi czasy o ścieżki edukacyjne oraz inne ciekawostki, wszak turysta, zwłaszcza młody, nie tylko lubi się zmęczyć, ale i poczytać, pogłówkować, zrelaksować się.
Opisywana tutaj ścieżka to trasa na Mokry Kozub, dość łatwa, z wieloma atrakcjami ruchowymi i przyrodniczymi ciekawostkami. Jeśli ktoś powie, że się tam nudził, to pypeć mu na języku wyrośnie.
W tym roku nawet postawiono na trasie ścieżki dwie siłownie na wolnym powietrzu, więc jeśli mało komuś wysiłku fizycznego...
Ale jest też szansa na wysiłek umysłowy.
Takie słupki o pomysłowej konstrukcji zawierają zagadki i polecenia do wykonania: sprawdź przy pomocy papierowej chusteczki czy mech gromadzi wodę; zaobserwuj, z której strony na drzewach jest więcej mchu; jakich drzew widzisz wokół więcej - liściastych czy iglastych; spróbuj rozróżnić warstwy lasu...itd.
Droga prowadzi raz po płaskim, raz pod górę, na bardziej podmokłym terenie położono kładki.
Przystanek na trasie dla poznania budowy warstw podłoża na terenie Babiogórskiego Parku Narodowego.
Widoczne duże zróżnicowanie skał i kolorów gleby.
Taki wgląd do wnętrza Ziemi bez kopania i brudzenia się.
Zainteresowała mnie piramida pod tytułem CO LAS PAMIĘTA?
Na tylnej ściance wypisano najważniejsze wydarzenia z dziejów turystyki babiogórskiej:
1875 - Hugo Zapałowicz po raz pierwszy zdobył Babią Górę
1906 - powstało pierwsze w Polsce schronisko w Beskidach zach. na Markowych Szczawinach
1925 - Wł.Miodowicz wyznaczył i oznakował wejście PERĆ AKADEMIKÓW
1935 - zmarło 4 narciarzy na Babiej Górze
1954 - utworzono Babiogórski Park Narodowy
Widoczne są także grubości pnia drzewa w zależności od jego wieku.
Na samej górze docieramy do leśnej klasy, tablica, ławki. Idealne miejsce na przerwę w marszu i wysłuchanie pogadanki, na która mozna zaprosić leśniczego lub przewodnika po Babiej Górze.
Ciekawą formę mają inne źródła informacji...niby ławeczka, niby gablotka, a na niej ciekawostki o lesie, o paśmie Babiej Góry itp.
Szczególnie ciekawa dla mnie tablica - mieszkania ptaków i nietoperzy, tak różne w kształtach, wielkości, z otworami dostosowanymi do gatunku ptaka.
Kolejne miejsce spoczynkowo-edukacyjne, prawda że sympatyczne?
Są także punkty widokowe , gdzie pogrzejesz się w słońcu i zrobisz zdjęcia królowej Beskidu.

Opisana ścieżka to tylko fragment ciekawych miejsc w Zawoi, które można znaleźć i ciekawie spędzić czas...

93 komentarze:

  1. A są i tacy, którzy podróżując wykorzystuja każdą chwilę, aby zebrać materiał do kolejnego posta... :)
    Taka pasja jest piękna i jakże subtelnie zajmująca!
    Bo my żyjemy naszą blogową działalnością przez cały czas. Nieprawdaż?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, to przyjemność i uzależnienie, ale chyba nieszkodliwe?
      Miłej niedzieli, kochana:-)

      Usuń
  2. Ale tak ogólnie, to szkolę wyprowadzono "w las" i to taki, którego wielbicielem był nieboszczyk Szyszko... A ostatnio minister Nieortograficzny stwierdził, że nauczyciele mogą sobie dorabiać do poborów najmując się sezonowo u...rolników, który narzekają na brak rąk do pracy.
    Świetlana przyszłość przed Oświatą...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko u rolników, mogą przecież rodzic dzieci, bo rodzina jest najważniejsza!

      Usuń
  3. Kawał dobrej, przemyślanej roboty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez tak uważam, a sprzęty są dobrze zabezpieczone przed wilgocią i każdy znajdzie coś dla siebie...

      Usuń
  4. W Szwajcarii jest mnóstwo szlaków edukacyjnych, bardzo je lubię. I te drewniane kładki na podmokłych terenach. Pojęcia nie mam co w nich jest, ale lubię nimi spacerować.
    Cieszy mnie, że w Polsce zaczęto takie rzeczy stawiać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo kładek spotkaliśmy też w Puszczy Jodłowej, inaczej trudno byłoby przejść.

      Usuń
    2. Czeka mnie wiele do przejścia w naszym kraju. :)

      Usuń
    3. Zostawiam Ci więc maksymę, którą niedawno znalazłam -
      Niektóre mosty trzeba przejść, a inne spalić za sobą...
      Trzymam kciuki, Aniu:-)

      Usuń
    4. Ma to głębokie dno.

      Usuń
  5. Taka ścieżka edukacyjna oprócz edukacji ma jeszcze jedną ważna zaletę, można bez kompromitacji, że nie daje się rady, zatrzymać się i odsapnąć zdobywając przy tym wiedzę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super sprawa. Można zrelaksować się i dokształcić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak. Nie za wysoko i niezbyt stromo:-)

      Usuń
  7. każde miejsce dobre na naukę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie i każde miejsce może uczyć :)

      Usuń
    2. Potrzeba tylko chęci i otwartego umysłu:-)

      Usuń
    3. no właśnie... z tymi chęciami to u ludzi bywa trudno

      Usuń
  8. Świetnie pomyślana ścieżka edukacyjna- bardzo atrakcyjna z każdego punktu widzenia.
    Zastanowiło mnie tylko, że dopiero pod koniec XIX w. ktoś tam się jako pierwszy wdrapał na Babią Górę. Wydaje mi się to mało prawdopodobne. Może po prostu jako pierwszy obwieścił to światu?... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może, takie są oficjalne doniesienia, może miejscowi już wcześniej wędrowali, choćby po jagody czy zioła...

      Usuń
    2. Tak też właśnie pomyślałam! ;)

      Usuń
  9. Dużo zmieniło się w Zawoi od czasu, kiedy wędrowałam, a turystów było sporo. Ciekawe, jak jest teraz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogólnie mniej, niż w Tatrach czy Karkonoszach, może dlatego, że wyciągi są tylko dla narciarzy i pozamykano duże domy wczasowe, np. dla górników. Na szlakach nie spotkasz nikogo, może powyżej schroniska.
      Zauważyliśmy sporo nowych domów całorocznych i letniskowych.

      Usuń
  10. Fajne są takie atrakcje podczas spacerów! Zwłaszcza gdy spaceruję z juniorem, to z czasem droga staje się nudna, a takie napotkane historie bardzo ją urozmaicają i budzą zaciekawienie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak własnie pomyślałam, że dzieciom potrzeba urozmaicenia, po zakończeniu ścieżki można obiecać jakąś nagrodę:-)

      Usuń
  11. Bardzo ciekawe ścieżki. Wokół Szklarskiej Poręby również są ścieżki, gdzie można zdobyć wiedze o sławnych mieszkańcach tego miasta. Takie ścieżki stają się popularne. I dobrze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Szklarskiej dawno nie byłam, trzeba by sprawdzić, co się tam zmieniło...

      Usuń
  12. Mogę być sceptyczny? Sprzeciwu nie widzę...
    Szkołę wolę w szkole. Na wycieczkach, szczególnie tych górskich wolałem zapomnieć o nauce. Te wszystkie „pomoce edukacyjne” na szlakach bardziej przeszkadzają niż urozmaicają widzenie przyrody w jej naturalnym kształcie. Co innego muzea i zabytki, ale to inny charakter zwiedzania.
    Na szczęście już mi taki wypady raczej nie grożą ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, to różnie bywa!
      Są dzieci, które lubią takie ciekawostki i są takie, które wszystko nudzi.
      Można też wybrać szlaki, gdzie oprócz paproci i głosu kruka niczego i nikogo nie spotkasz...
      Ja tam lubię jedno i drugie:-)

      Usuń
  13. Ależ cudny pomysł z tymi zagadkami i zadaniami :) Zachwycił mnie, podobnie jak widoki, które pokazałaś :D To dodatkowa atrakcja przy zwiedzaniu, coś co naprawdę zaciekawi dzieciaki i wprowadzi taką fajną nutkę przygody :))
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki zamysł mieli pewnie organizatorzy, oby się sprawdził:-)

      Usuń
  14. Świetna jest ta ścieżka edukacyjna, ktoś miał wspaniały pomysł. Nigdy nie bylam w Zawoi, a szkoda.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejscowość dobra dla turystów lubiących łażenie po szlakach, dla poszukujących innych rozrywek już mniej:-)

      Usuń
  15. Bardxzo wartosciowe są - i to nie tylko dla modzieży - takie ścieżki edukacyjne.
    Dorośli też powinni się całe życie uczyć.
    :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak uważam, świat jest ciekawy każdego dnia:-)

      Usuń
  16. Czuję się nieco wyedukowany. Ala pomysł na post jest OK.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ekstra sprawa - podobny szlak powstaje z Kampinosie w Granicy. Jest pomost obserwacyjny, wiodący na bagna, skansen puszczański. Lubię takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozmazgaiłam ze znajomym na Śląsku, który zna miejsca w lesie, gdzie odbywały się bitwy w czasie II wojny. Tam w bagnach niejedno można by znaleźć, ale kto to wykopie?

      Usuń
  18. Relaks pełną parą. Ciekawe miejsce i sporo do zobaczenia. Jednym słowem zwiedzaj i odpoczywaj.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, nie lubię leniwie leżeć na plaży, wolę taki relaks...

      Usuń
  19. Bardzo ciekawa edukacja, na dodatek na świeży powietrzu🌳🌲☀️🌻
    Serdeczności zostawiam na miły dzień i cały nowy tydzień 🙋🦋🍒☕🍰

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to ważne, że na świeżym powietrzu, dość nasiedzimy się w domu.
      Uściski, Morgano:-)

      Usuń
  20. Urodziłam się o rzut beretem od lasu, więc wszystko, co dotyczy lasu, znam bardzo dobrze.
    Mieszczuch powinny iść tą ścieżką edukacyjną, aby las nie był dla nich tajemnicą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w każdym razie chętnie, dla nowej wiedzy i dla utrwalenia:-)

      Usuń
  21. Podpowiedziałaś mi super pomysł na wycieczkę szkolna. Oczywiście, gdy tylko będzie można jeździć na takowe. Daleko nie mamy.
    No tak, wakacje, a ja o wycieczkach. Belfer na urlopie nadal jest belfrem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak mamy, nie uciekniesz od tego, też tak mam...

      Usuń
  22. Zawoja kojarzy mi się wyłącznie z moim byłym ;D A z tego, co piszesz i pokazujesz, to piękny zakątek i ciekawa alternatywa dla osób, które nie mają jakoś ochoty zagłębiać się w Podhale.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze jakieś skojarzenia się trafią, ale uważam, że warto tu przyjechać:-)

      Usuń
  23. Wspaniała wycieczka Asiu. Najbardziej ujęły mnie atrakcje pełne informacji oraz mieszkania dla ptaków i nietoperzy. Ślę moc serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To także moja ulubiona część i zagadki:-)
      Uściski:-)

      Usuń
  24. Jotko, dziękuję za ciekawą wycieczkę w "pięknych okolicznościach przyrody"- jak to się teraz mówi. Z wielką przyjemnością towarzyszyłam Wam na szlaku ( mam nadzieję, że nie nie przeszkadzałam za bardzo ;) ). Właśnie na domki dla ptaków i nietoperzy szczególnie zwróciłam uwagę, a ostatnie zdjęcie takie tajemnicze... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na ostatnim mój miły zapatrzony w Babią Górę:-)

      Usuń
  25. Świetne! Chyba wybierzemy się tam w przyszłym roku. Obie z siostrą lubimy Beskidy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, mogę dać namiar na kwaterę, jakby co...

      Usuń
    2. Odezwę się w tej sprawie. Dziękuję. ;)

      Usuń
  26. Świetna ścieżka edukacyjna. Ile ciekawych pytań, zadań do wykonania, informacji. Wydaje mi się, że to jest jedna z najnowocześniejszych ścieżek
    w Polsce.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam nadzieję, że przyciągnie ciekawych wiedzy i szlaków beskidzkich:-)

      Usuń
  27. Jak ja dawno nie bylam w pasmie Babiej Gory Asiu. Masz piekne wakacje. Milo bylo przeczytac o tych atrakcjach. Ja poki co z noga w gipskie chyba ze mi w czwartek zmienia na orteze. Mam nadzieje ze do 20 sierpnia bedzie dobrze. Sciskam najmocniej. Badzcie zdrowi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, Kasiu! w wakacje gis to mordęga, oby Ci zmienili i oby szybko się goiło:-)
      Ja zleciałam ze schodów, ale złego licho nie bierze...

      Usuń
  28. Widzę, że przeszliście całą trasę :)

    OdpowiedzUsuń
  29. super! Super! zakochałam się w ptasich budkach. Ukradłam foto!

    OdpowiedzUsuń
  30. Podoba mi się...mimo że jestem zwolenniczką dzikich:) z naturalnymi utrudnieniami...lasów i szlaków:)
    Ale powiedzmy, że czuję, że taka szkoła może ...mam nadzieję:) zachęcić młodzież do polubienia górskich i wszelkich wycieczek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także wolę dzikie, ale doceniam starania tubylców, by przyciągnąć uwagę ludzi młodych i turystów, od których zależy ich byt...

      Usuń
  31. Pierwszy raz słyszę o tym miejscu, ale już bardzo mi się podoba :) Podejrzewam, że moje dzieciaczki też byłyby zachwycone!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, tym bardziej, że jest też plaża na strumieniu, park linowy, wypożyczalnia rowerów i pyszne lody...

      Usuń
  32. Superowe miejsce! Łączące przyjemne z pożytecznym bo sprzyjające relaksowi i pogłębieniu wiedzy.
    Serdeczności Jotko:-)

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo lubię takie ścieżki, w tych szkolnych ławkach to bym nawet posłuchała kogoś mądrego:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja usiadłam, ale mąż nie chciał zrobić wykładu...

      Usuń
  34. To bardzo prosty i miły sposób krzewienia wiedzy i rozbudzania zainteresowań. Tu od dość dawna znany.
    Miłego,;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O właśnie, rozbudzania zainteresowań, dobrze powiedziane!

      Usuń
  35. Taka lekcja w leśnej klasie to jest coś :) super sprawa, i fajna wycieczka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobre urozmaicenie, na przykład, gdy pogoda pod znakiem zapytania:-)

      Usuń
  36. Zawsze moją radość budzą pasjonaci, starający się uatrakcyjnić ciekawe trasy turystyczne, tworząc tablice informacyjne, czy całe ścieżki edukacyjne lub ścieżki zdrowia, czy siłownie na wolnym powietrzu. I jednocześnie mam gdzieś zakorzenioną obawę, czy ich następcy będą na tyle odpowiedzialni, by dbać o ich pracę, regularnie konserwować i remontować, bo bez tego w kilka lat obróci się wszystko w ruinę. Oby coś się zmieniało na lepsze, przynajmniej w tym zakresie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczątki widzieliśmy w zeszłym roku, teraz rozbudowano, zniszczeń nie widać, na razie...

      Usuń
  37. Witaj, Jotko.

    Fajny pomysł. Warto wiedzieć po czym i wokół czego się spaceruje:)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  38. Klik dobry:)
    No, proszę, jaka doskonała szkoła.
    Aaaa... Powiadają, że po reformie szkoły są złe. ;) :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A była jakaś reforma? reformy powinny ulepszać...
      Las nauczycielem przyrody:-)

      Usuń
  39. Rewelacyjna sprawa dla tych, którzy lubią taką formę edukacji.:)
    Serdeczności posyłam.:)

    OdpowiedzUsuń
  40. Witaj pogodnym wieczorem Jotko
    O Zawoi słyszałam, ale nie byłam...
    Pozdrawiam zapachem floksów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawoja dobra dla lubiących spokój i ciszę:-)

      Usuń
  41. Ciekawa ścieżka, lubię takie gdzie można się czegoś nauczyć :)

    OdpowiedzUsuń