piątek, 10 września 2021

Czas właściwy...


Gdy usłyszycie słowo CZAS, co najpierw przychodzi Wam na myśl?
- najwyższy czas
- jeszcze nie czas
- czas pokaże
- nie czas na to
- czas leczy rany
- szkoda czasu
- komu w drogę, temu czas
- czas przelatuje przez palce

Wymieniać można długo. Najczęściej słyszymy chyba zwroty, że jeszcze nie czas lub wręcz przeciwnie, że na coś już za późno.


 Za późno

na dawne przyjaźnie

spopielone wspomnienia

pogrzebane marzenia.

Za późno

na skarbu szukanie

na ukryte spojrzenia

nieodwzajemnione westchnienia.

Za późno

na gry i uniki

flirty i drobne kłamstwa

na pozory, mody i draństwa.

Czas już

zrobić życia rachunek

wejrzeć w głąb serca i duszy

zobaczyć co ważne

i zrobić, co warto.


Najwyższy już czas...


Każdemu z nas czas płynie inaczej , każdy inne odebrał wychowanie, wykształcenie, innych dokonaliśmy wyborów życiowych...

Czy naprawdę bywa tak, że na coś jest dla nas już za późno , a na inne rzeczy zawsze jest właściwy czas?

97 komentarzy:

  1. A ja zastanawiam się czy przyjdzie taki czas żebyśmy miały okazję się spotkać? Bardzo chciałabym, jednak dziś tylko pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za rok emerytura, więc zrobię wszystko, by nasze spotkanie doszło do skutku:-)

      Usuń
  2. W dwóch czepkach urodzili się ci, którzy na tym łez padole są dla przyjemności...;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórzy mają takie szczęście lub tylko nam się tak wydaje...

      Usuń
  3. Czas jest dla nas określony, dlatego przeżyć trzeba go jak najlepiej tzn tak aby każdy z nas Czu i robił to co lubi najbardziej., 🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze wykorzystać swój czas - to misja życiowa:-)

      Usuń
  4. https://www.youtube.com/watch?v=QJRHnHYUvjE
    Ta piosenka towarzyszy nam od 56 lat. Sporo czasu...
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie jest na coś za późno, dopóki żyjemy. To my sami stawiamy sobie ograniczenia, nakazy i zakazy.
    Serdeczności;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba tak jest, a tych , którzy odważają się na przekraczanie granic uważa się za dziwaków...

      Usuń
  6. Czas tak szybko ucieka... Budzi to we mnie żal, dlatego staram się uchwycić to, co na mnie wpływa pozytywnie, co da mi przyjemność. Oczywiście na moje możliwości, ale potrafię się cieszyć drobiazgami:) Reszta to tylko dodatek. Od lat staram się tak żyć, aby każdy następny dzień był inny od poprzedniego. W każdym dniu widzę coś dobrego i choć czasu nie zatrzymam, to chce go wykorzystać dla swojej przyjemności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo fajne zasady i tak myślę, czy robię podobnie i wychodzi mi, że tak:-)
      Uściski:-)

      Usuń
  7. Na hasło czas zawsze przypominają mi się 2 fraszki Sztaudyngera.
    "Mijają lata, nie wierzy mi
    bo jej mijają dopiero dni."
    To fraszka do wnuczki, dla nas jest ta ;)
    "Dni mnie oszukały,
    znienacka w lata się zmieniały"
    I jeszcze raz Sztaudynger
    "Czas tworzy nas. Czas morzy nas.
    Nic w tym dziwnego-bo czas ma czas."

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudne cytaty, dziękuję Ci za przytoczenie:-)
      Można wykorzystać nawet jako wpis z życzeniami:-)

      Usuń
    2. Zaczytywałam się Janem Sztaudyngerem 40 lat temu i od tej pory towarzyszą mi dwie pierwsze fraszki. Wykorzystywałam je także na swoim blogu, jak i inne jego utwory.
      Po opracowaniu posta "Inwentaryzacja moich 60 lat", gdzie wykorzystałam oprócz przytoczonych w komentarzu jeszcze kilka innych jego fraszek, przysłał mi maila syn poety. Dziękował mi w nim za propagowanie twórczości ojca :)

      Usuń
    3. Miło ze strony syna, że tak podziękował, trochę nietypowe, bo czasami są jedynie pretensje o wykorzystywanie cytatów na stronie, blogu, w mediach społecznościowych...

      Usuń
    4. Jacek syn Jana w mailu do mnie napisał:
      "...Bardzo nas cieszy, że blisko 50 lat po Jego odejściu jest autorem, do którego odwołują się czytelnicy,
      których wyobraźnia i wrażliwość koresponduje z utworami Sztaudyngera."

      Usuń
    5. Pamiętam czasy, gdy cytaty ze Sztaudyngera cytowało się przy różnych okazjach, a teraz okazuje się nadal aktualny:-)

      Usuń
  8. już czas.
    kiedy słyszę czas, to mi podrywa miękkie tkanki, że pora wyruszać - nie zawsze wiem dokąd, ale wiem, że nie ma ani chwili na zwłokę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja z kolei słowa JUZ CZAS kojarzę z wyjściem do pracy, ale niebawem się to zmieni...

      Usuń
  9. Nie psuje sobie glowy zastanawianiem sie czy jestem za kare czy przyjemnosci. Sam fakt istnienia mowi mi ze skoro juz jestem, w dodatku mam rodzine czyli odpowiedzialnosc, musze przezyc jak najlepiej potrafie, zbierajac po drodze radosci i smutki.
    A o samym czasie moge tylko powiedziec jedno - ucieka coraz szybciej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, ucieka w kosmicznym tempie, jakby co dwa tygodnie była zmiana pór roku:-)

      Usuń
  10. https://youtu.be/l_PMmsJajJg
    https://youtu.be/5ME4lrmCF7o
    https://youtu.be/JwYX52BP2Sk
    special bonus track na bis:
    https://youtu.be/q_xCRy5oCCE
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pink Floyd zawsze mile widziany/ słuchany, reszta nie na moje nerwy, niestety...

      Usuń
    2. ten słodki kawałek Budgie też nie na Twoje nerwy?...
      ciekawe...
      niestety Zenek Martyniuk jest z kolei nie na moje nerwy, więc nawet nie próbowałem znaleźć czegoś pod Twój gust...

      Usuń
    3. Ale pojechałeś! Muzy to poszukam sobie sama...

      Usuń
    4. to taki żart był... bo zwykle to ja na poważnie :D

      Usuń
    5. No przecież wiem :-)

      Usuń
  11. Prawdę mówiąc w ogóle się nie przejmuję mijającym czasem. Daremny z nim trud, on się nigdy nie zatrzyma i nigdy nie wróci. Ważne jest tylko to, aby mnie nie ominął ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczęśliwi czasu nie liczą i coś w tym jest!

      Usuń
  12. Księga Koheleta:
    Wszystko zależne jest od czasu, ostatecznie od Boga
    31 Wszystko ma swój czas, i jest wyznaczona godzina na wszystkie sprawy pod niebem*: 2 Jest czas rodzenia i czas umierania, czas sadzenia i czas wyrywania tego, co zasadzono, 3 czas zabijania i czas leczenia, czas burzenia i czas budowania, 4 czas płaczu i czas śmiechu, czas zawodzenia i czas pląsów, 5 czas rzucania kamieni i czas ich zbierania, czas pieszczot cielesnych i czas wstrzymywania się od nich, 6 czas szukania i czas tracenia, czas zachowania i czas wyrzucania, 7 czas rozdzierania i czas zszywania, czas milczenia i czas mówienia, 8 czas miłowania i czas nienawiści, czas wojny i czas pokoju. 9 Cóż przyjdzie pracującemu z trudu, jaki sobie zadaje? 10 Przyjrzałem się pracy, jaką Bóg obarczył ludzi, by się nią trudzili. 11 Uczynił wszystko pięknie w swoim czasie, dał im nawet wyobrażenie o dziejach świata*, tak jednak, że nie pojmie człowiek dzieł, jakich Bóg dokonuje od początku aż do końca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zgadzam się na czas zabijania i nienawiści, ani na bierne czekanie, co czas lub bóg przyniesie...

      Usuń
    2. Szczególnie "czas zabijania"oraz "czas nienawiści i wojny" przypadł temu Panu do gustu [patrz wojny religijne]. No może jeszcze czas palenia stosów [z zawartością] i czas masowych ludobójstw.

      Usuń
    3. Nie rozumiem usprawiedliwiania zła religią czy jakakolwiek ideologią.
      Zło jest złem, niezaleznie w jakie barwy je ubierzemy...

      Usuń
  13. Ostatnio przyczepiło się do mnie „komu w drogę temu czas”…ale to chyba normalne jak się jest poza domem już ponad trzy miesiące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupełnie zrozumiałe, z jednej strony żal, z drugiej tęsknota wzywa do powrotu...

      Usuń
  14. Jotko, piękny post. Dziękuję. Ja jestem z czasem na bakier, bo za wiele chcę zrobić, doświadczyć, a on za szybko płynie. Podobno na wszystko jest właściwy czas, ale moim zdaniem, jak się nie zrobiło czegoś w tym właściwym czasie, to zawsze warto próbować wtedy, gdy do nas dotrze, że powinniśmy coś zrobić. A nuż się uda.Czas jest dobrodziejstwem, ale bywa też przekleństwem. Wszyscy chcemy spełnionego i długiego życia, ale żyjąc długo musimy często żegnać się z tymi, wśród których upływało nasze życie. Ostatnio dowiedziałam się, że moim kuzynom umarła córka. Dwadzieścia lat temu zmarł ich syn. Zostali sami, bo pochowali dwoje swoich dzieci. Może to tchórzostwo, ale na ich miejscu wolałabym zrezygnować z długiego życia zamiast przeżywać taką tragedię. Wiem, że nikt im nie dał wyboru, ale czas był dla nich wyjątkowo okrutny. Jak wszystko na tym świecie czas jest względny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez dziękuję:-)
      Rodzice nie powinni chować swych dzieci.
      Tutaj czas zadrwił sobie z ludzi...

      Usuń
  15. Wszystko ma swój czas. Nie zawsze można wszystko, ale zawsze można bez zbytecznej histerii pogodzić się na zamianę tego, co już niemożliwe, na nowe - możliwe. To nowe wcale nie musi być gorsze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie powiedziane, wchodzę właśnie w okres, gdy zaczynam niemożliwe zamieniać na nowe, wcale nie gorsze...

      Usuń
  16. Piękny wpis , taki refleksyjny i aż sprawdziłam czy to Blog Jotki 😊 czas na zatrzymanie , czas na refleksję i czas na podsumowanie dnia , każdego dnia - to taki najpiękniejszy mój czas - by niczego nie przeoczyć . Pozdrawiam 😘😘😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, bo sama uważam się raczej za chodzącą bardziej po ziemi, ale chwila zadumy każdemu jest potrzebna.

      Usuń
  17. No popatrz, ja też mam post o czasie, a właściwie o braku czasu.
    Jedno wiem, nigdy nie jest za późno i zawsze jest czas na...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tego się trzymajmy, a brak czasu świadczy o Twojej aktywności i życiowej energii:-)

      Usuń
  18. Witaj, Jotko.

    Mówi się, że nic nie jest przesądzone, póki żyjemy:)
    A kiedy myślę o przemijaniu, przypominam sobie słowa St. J. Leca: "Czas to ludożerca.".

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, czas jest okrutny, ale czas także leczy rany...
      Dla każdego czas płynie inaczej:-)

      Usuń
  19. Hmm, z czym kojarzy mi się słowo "czas"? Najpierw przypomniały mi się słowa "Już czas. Żegnam pana." z filmu "Pan Kleks w kosmosie"... Czasem mam dziwne skojarzenia :-D
    Później jeszcze pomyślałam o piosenkach takich, jak "Czas nas uczy pogody" oraz "Wehikuł czasu".

    Pozdrawiam Serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Czas nas uczy pogody" to piękna piosenka, dobrze, że przypomniałaś:-)

      Usuń
  20. A Rosiewicz śpiewa w Czterdziestolatku : a gdy cię czs pogania, przodem puszczaj drania....A Młynarski " i myśli sobie Ikar, co nieraz już w dół runął, jakby powiało zdrowo , to bym jeszcze raz powfrunął.."
    To ja tak jak oni .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najgorzej poddać się ponurym myślom i pogodzić z brakiem wpływu na cokolwiek...

      Usuń
  21. Są rzeczy/sprawy, które czas dezawuuje i na które już mój czas minął.
    Ale są rzeczy/sprawy na które mam jeszcze czas (choć niezbyt go wiele).
    Ważne by te rzeczy/sprawy dostrzec i nimi się zająć.
    To tak bardzo skrótowo o "czasie", a tak ogólnie to mam o tym draniu złe zdanie, za szybki jest, za bardzo pędzi...;).
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za szybki w jednych okolicznościach, za wolny w innych - taki grymaśny!

      Usuń
  22. Kiedy mnie Bozia za piętę złapała, czas nabrał rzeczywiście innego wymiaru...Staram się porządkować życie na bieżąco...;o)
    I jakoś się z Ojcem Czasem dogadujemy...On pędzi, a ja byłam sprinterką...;o)

    OdpowiedzUsuń
  23. Oj tak ! Święte słowa: nie jesteśmy tu za karę !
    Gdy koleżanka zachęcała mnie ostatnio, by zapisać się na zajęcia śpiewacze do centrum kultury, a druga ciągnęła mnie w stronę podwyższania kwalifikacji - to wszystko mi się podobało i...prawie im uległam, lecz gdy ostygły emocje, na chłodno - w zaciszu domowym zapytałam po prostu samą siebie ( nie bacząc na koleżanki ): co ja chcę robić ? Wyszło mi, że żadnej z tych rzeczy. Chcę żyć tak , jak ja chcę - na moich warunkach i czerpać z tego życia to, co mi odpowiada, co cieszy, dzięki czemu staję się szczęśliwa. Buziaki :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uleńko, u mnie podobnie. Wszyscy pytają, co ja będę robić na emeryturze? Na pewno nie będę się nudzić, a emerytura jest dla odpoczynku i realizowania pasji, a nie do roboty ;-)

      Usuń
  24. Trochę smutny wiersz. Anafora daje do myślenia. Fajne zegarki. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ni czułam smutku pisząc go, to raczej refleksja nad mijającym czasem...

      Usuń
  25. U mnie czas ma jak najgorsze notowania (oczywiście nie w kontekście czasu zasiewu i zbioru, czasu radości i smutku, etc. co ma sens, chociaż protestujemy przeciwko smutkowi). Czas przez sam jego upływ, przez to, że nie można go w rzeczywistości zatrzymać jest przekleństwem, no cóż... dla mnie ... mój czas już minął...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszyscy chyba żałujemy jakiegoś czasu lub obawiamy się nadchodzącego...jak powiedział ktoś powyżej, przyjmujmy to, co nadchodzi, jako nowe, nie zawsze gorsze.

      Usuń
  26. Przede wszystkim trzeba zrozumieć, że czas płynie tylko w jedną stronę. Tego minionego za żadne skarby już nie odzyskamy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A no nie, wiem cos o tym, można jedynie oswoić czas obecny i mieć nadzieje na przyszły...

      Usuń
  27. Czas (nieubłaganie w każdej sekundzie upływający) to bolesna sprawa i można tylko zazdrościć ludziom, którzy potrafili się z tym uporać, nie żałować żadnej chwili, nie myśleć o przyszłości, żyć dniem dzisiejszym...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To trudna sztuka, zwłaszcza gdy ktoś ma traumatyczne przeżycia za sobą...

      Usuń
  28. Czas to czwarta współrzędna czasoprzestrzeni w teorii względności.

    OdpowiedzUsuń
  29. ..wspaniały wiersz JoAsiu, bardzo mi się podoba <3
    ..czas wciąż płynie, jak rzeka i my płyniemy z nim.. jest czas na wszystko,
    bo wszystko ma swój czas.. każdy ma swój czas biologiczny i przeżywa go po swojemu.. lubię powiedzonka i staram się do tego stosować : 'śpiesz się powoli' i 'co nagle to po diable' ;)

    - pozdrawiam najcieplej Kochana, ściskam najserdeczniej, życzę zdrówka
    i uroczych chwil każdego dnia <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, ostatnio tez postępuję wedle porzekadła "śpiesz się powoli", co ma być będzie, najwyżej nieco później:-)

      Usuń
  30. "Czas – mój największy wróg, mój najlepszy przyjaciel".
    Zapraszam Cię na konfrontację do siebie. Nowy post chyba Tobie powinna dedykować. ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam, ale nie czuję się na siłach dyskutować o dylematach biblijnych.

      Usuń
    2. Spokojnie, ja nikogo nie biję biblią po głowie. Zdaję sobie sprawę, że publikuję posty, które najczęściej czytają osoby poza tematem, które miewają bardzo dużo pytań. Ja też je kiedyś miałam, dlatego jeśli czuję się na siłach podjąć wątek, chętnie tłumaczę jak ja to widzę ze swojej perspektywy. Nikomu nic nie wmuszam, można powiedzieć, że interpretują na blogu pewną książkę.

      Usuń
    3. Dlatego w ogóle wchodzę u Ciebie w dyskusje, bo nie traktujesz rozmówcy jak święta inkwizycja, a wątpliwości, pytania i refleksje zawsze warto przegadać:-)

      Usuń
  31. Heh, chyba wszyscy ostatnio myślimy o tym samym - u mnie też w przygotowaniu post dotyczący czasu, chociaż z innej perspektywy.
    Dla mnie nigdy nie jest za późno. Czasem bywa za wcześnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo jestem ciekawa twego punktu widzenia...

      Usuń
  32. Nigdy nie jest za późno ani za wcześnie. Jest dokładnie wtedy, kiedy trzeba.
    Wydaje mi się, że to my sami się ograniczamy .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ograniczamy lub odwrotnie, zbyt dużo i zbyt szybko chcemy...

      Usuń
  33. Podobno tylko na miłość nigdy nie jest za późno...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno, wiele przykładów o tym świadczy:-)

      Usuń
  34. U mnie "Czas to pieniądz" - może dość materialne podejście, ale z drugiej strony pokazuje na wartość czasu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nie powinno się marnować czasu ludzi bardzo zajętych, dlatego staram się być punktualna.

      Usuń
  35. Trzeba mieć czas, by przeczytać wszystkie komentarze pod Twoimi postami ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba mieć czas, by na wszystkie odpowiedzieć ;-)

      Usuń
  36. Nie wiem czemu czas zabełtał mi się z piosenką "Zegarmistrz światła purpurowy"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to trafne skojarzenie i po każdego z nas ten zegarmistrz kiedyś przyjdzie:-)

      Usuń
  37. Czas niby taki sam a dla każdego inny.. Droga Jotko dla mnie nadszedł czas by częściej bywać na blogach:) Kończy się lato - czas zbiorów, przetworów itp (naszykowałam tyle słoików, że chyba na dwa lata starczy - ale szkoda było zmarnować:)) Serdecznie Cię pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy są zbiory, są i przetwory:-)
      Czasami czas pędzi jak szalony, czasami trzeba zwolnic:-)

      Usuń
  38. Przychodzi mi na mysl Spieszmy sie kochac ludzi, tak szybko odchodza. Czas leci szybko, a zycie bywa za krotkie, tak wiele nam umyka. Ostatnio zauwazylam ze coraz wiecej.mlodych ludzi umiera. Nie mamy wplywu na to, kiedy odejdziemy, kiedy nadejdzie nasz czas. Szanujmy czas i siebie nawzajem. Pozdrawiam Asiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Kasiu:-) szanujmy siebie, bo życie mamy jedno!

      Usuń
    2. Podpisuję się pod słowami Kasi.
      Te słowa przypominały mi się, gdy byłam teraz w miasteczku, gdzie kiedyś mieszkali moi dziadkowie.
      A najczęściej myślę, jak zatrzymać czas. Gdyby to było możliwe, to pewnie dotarłabym do Inowrocławia. Wszak to nie tak daleko.
      Pozdrawiam wspomnieniami z urlopu

      Usuń
    3. A co Ci stoi na przeszkodzie?
      Powspominać zawsze warto:-)

      Usuń
  39. Ja to chyba najczęściej słyszę i używam: Nie mam czasu. ;D Powiadają, że na nic nie jest za późno. Kto wie? Zrobiło się refleksyjnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A moja babcia mawiała: nie masz czasu? Ja mam dwa, to ci jeden pożyczę:-)

      Usuń