poniedziałek, 28 stycznia 2019

Notatki z lektury

Na początku ferii wystartowaliśmy po książki, wszak promocji nie brak, a i bonusy z prezentów gwiazdkowych można było wykorzystać.
Stosik sobie rósł, bo i mąż dla siebie kupował, a teraz czytamy, czasem odczytujemy sobie na głos jakiś fragment, wymieniamy się refleksjami.

Nie lubię pisać recenzji ani tym podobnych notek, ale w trakcie lektury jakiejś książki robię notatki dla różnych celów.
Czytałam i pisałam kiedyś o rozmowach z ojcem Knabitem, dziś chcę zwrócić Waszą uwagę na wywiad-rzekę z księdzem Adamem Bonieckim.

Gdy zobaczyłam w zapowiedziach tę książkę, zapragnęłam przeczytać, bo znam jego medialne wypowiedzi i ciekawa byłam poglądów tego duchownego na wiele spraw, o których dziś często się mówi, a czasem milczy.

Wybrałam kilkanaście cytatów, które zwróciły moja uwagę w czasie lektury.
Jest to wybór bardzo subiektywny, ale może zachęci kogoś do przeczytania całości.

1. Bywa, że człowiek przestaje chodzić do kościoła motywowany swoją religijnością. Religijność jest czymś bardzo intymnym. Nie można jej zmierzyć, obliczając ile razy ktoś był na mszy. To jest pewien wskaźnik, ale nie religijności.
2. Mama nauczyła nas swoją postawą, swoim stylem życia, że z małych rzeczy nie ma co robić wielkich dramatów. Miała wyczucie ważności spraw.
3. Rodzice czytali, wszyscy dorośli czytali to i my czytaliśmy. Pytanie „co czytasz” rozpoczynało zwykle rozmowę…
4. Dzieci się nie wychowuje, z dziećmi się żyje. Mam nie tyle wymagała, ile oczekiwała od nas tego, czego wymagało życie. Pokazała, co to znaczy żyć dla innych, nie dla siebie.
5. Zachęcam : nie mówmy więcej o tym, co się nie udało, idźmy dalej!
6. Nie każde niesprawiedliwe zło, jakie mnie spotyka jest krzyżem, którego niesienie zalecił Jezus. Ta bierność, to przyzwolenie jest udziałem w złu… zaniedbanie może być gorsze w skutkach, niż czyny popełnione…
7. Każdy ma poczucie, że prawda o nim samym jest skomplikowana. Że nie jest ani tylko piękna, ani tylko odrażająca. Jest taka i taka. Nie wierzę, że są ludzie kryształowi, przezroczyści…
8. Watykan to dziwne zbiorowisko. Spotkałem tam ludzi pokornych, wręcz świętych i oczywiście ambicjonerów. Widziałem mechanizmy znane z opisów królewskich dworów.
9. Księża, zwłaszcza biskupi nie mają nikogo, kto powiedziałby im prawdę… nikogo, kto by mu w domu życzliwie powiedział: Aleś dziś bredził!
10. Zawsze wyobrażam sobie, że na końcu życie jest dziełem sztuki. Dlatego dążmy do tego by była w nim harmonia, logika. By było w nim piękno. By nasze życie coś znaczyło.
11. Sensu naszemu życiu nadaje na pewno miłość, świadomość, że potrafimy kochać, że jesteśmy dla innych ważni. Jeśli to się zawala, mamy poczucie utraty sensu.
12. Modlimy się o czyjeś wyzdrowienie, a Bóg wie, że jest to najlepszy moment dla tego człowieka, by odszedł…
13. Wybaczyć to wyleczyć się z negatywnego stosunku do człowieka, który mnie skrzywdził. Ale to nie znaczy wrócić do stanu sprzed krzywdy… mogę mu przebaczyć, ale czy mogę mu ufać tak, jak przedtem?
14. Pamięć, piękna legenda niekoniecznie się pokrywa z prawda historyczną…. uświadamianie smutnej prawdy może być aktem miłosierdzia.
Między legendą a historią jest napięcie. Mówienie o pewnych wydarzeniach pomaga jednak Mierzyc się z prawda o wojnie, wychodzić z podszytego fałszem błogostanu.
15. Uważam, że na forum świeckim (sejm, publicystyka) trzeba mówić tak, aby do każdego przekaz trafił siła samej argumentacji. Biorę udział w tej debacie (o aborcji) także z religijnych pobudek, ale niekoniecznie muszę sięgać po argumenty religijne.
16. Nawet kościół nie zdołał obrzydzić Polakom Jurka Owsiaka i WOŚP. Apele o pomoc w różnych nieszczęściach trafiają na podatny grunt. Ofiarność ludzi jest ogromna. Także niezadowolenie z kościelnego „personelu naziemnego” świadczyć może o tym, że Polakom zależy na Kościele .
17. … Wiara jest jednak czymś osobistym. Jest wiarą konkretnego człowieka, dlatego nie lubię mówić o wierze społeczeństwa… nawet mówienie Chrzest Polski nie jest tutaj ścisłe.





72 komentarze:

  1. Koniecznie muszę przeczytać tę książkę, bo ks. Boniecki jest bardzo mądrym człowiekiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę warto, każdy znajdzie tam coś ciekawego, zainteresowały mnie sceny z życia ziemiaństwa chociażby :-)

      Usuń
  2. Przez ks.Bonieckiego przemawia mądrosć doświadczenia, obserwacji i umiejętność wyciągania logicznych wniosków.Zebrane przez Ciebie wypowiedzi jasno tego dowodzą.
    Będąc przez lata redaktorem naczelnym Tygodnika Powszechnego, nie miał łatwo.Kraków, pomimo wszystko , jest konserwatywny.
    Książki nie czytałam, ale postaram się ją zakupić.
    Podoba mi się pkt.9

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie poczytałam o jego pracy w Tygodniku, pobycie w Watykanie, w ogóle bogata lektura.

      Usuń
  3. podziwiam Ciebie za "aktywne" czytanie. Czasem mam ochotę coś z lektury zapamiętać w dosłownym brzmieniu, ale lenistwo przeważa: iść po kartkę i ołówek...Dlatego lubię mieć książki na własność, wtedy łatwo sprawdzić jak to brzmiało.
    Tacy kapłani jak Ks. Boniecki utrzymują równowagę Kościoła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszna uwaga, szkoda , że nie ma takich więcej, a niektórzy już odeszli...

      Usuń
  4. Wspomniałaś o tej książce już kilka razy przy różnych okazjach rozbudzając moją ciekawość, ale po tych cytatach zapoznam się z nią z pewnością.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ksiądz Boniecki zawsze był mi bardzo bliski i po przeczytaniu wybranych przez Ciebie cytatów ta bliskość jeszcze się pogłębiła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja znałam Go tylko z mediów, więc chciałam poczytać, co ciekawego ma do przekazania na różne tematy.

      Usuń
    2. W mediach to ostatnio nie bywa. Ma zakaz hierarchów. Taki szkodnik dla kościoła :(

      Usuń
    3. Kościół nie potrzebuje wolnomyślicieli, naraził sie także Rydzykowi, więc nie ma lekko...

      Usuń
    4. Jestem katoliczką i podjęłam postanowienie względem mojego kościoła, że nie przestąpię jego progu, aż nie zostanie przywrócony do służby duszpasterskiej ks.Lemański. Wiem, kościołowi to wisi :), tyle, że kościół to także wierni, czyli też ja.

      Usuń
    5. Powiedziałabym, że to przede wszystkim Ty :-)

      Usuń
  6. Szanuję księdza Bonieckiego i jego poglądy na życie i wiarę.
    Gdy byłam w Watykanie, często widziałam przechodzącego między turystami dość młodego księdza w garniturze z koloratką, na którego ustach bez przerwy pojawiał się obleśny uśmieszek. Nie wiem, co on oznaczał, ale mogłam się domyślać.
    Na temat Kościoła nie chcę się wypowiadać, bo to niewygodny temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ogóle religia to śliski temat i raczej do dyskusji w wąskim gronie.

      Usuń
  7. Normalny człowiek, uwikłany tak samo jak my :-) Nie wszystko co mówi ze mną rezonuje, ale szuka swojej prawdy tak samo jak wszyscy. Księża już dawno przestali być autorytetami. I dobrze, czas żeby ludzie sami zaczęli myśleć. A nie czekać, aż ktoś nich to zrobi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie wszystko łykam , ale podziwiam Go za własne zdanie na wiele trudnych tematów i za to, że nie wywyższa się nad innych, nie osądza, stara się zrozumieć...

      Usuń
  8. No i proszę ... po raz kolejny zachęcasz mnie do sięgnięcia po coś innego, nowego ... znowu trzeba będzie pozamawiać parę książek :) Dziękuję :*

    OdpowiedzUsuń
  9. 1. W moim rozumowaniu Pisma Św., religijność nie jest cechą Chrześcijanina, ani żadną niezbędną kwestią życia. Temat rzeka.
    4. Super, nawet jak na kogoś, kto nie może mieć dzieci. ;P
    12. Bardzo często zapominamy o tym, że Bóg wie więcej, co jest dla kogoś lepsze. My widzimy śmierć po ludzku – jako tragedię. Bóg widzi śmierć człowieka kompletnie inaczej – On zabiera go do siebie. Dlatego w Biblii jest napisane, że "Cenna jest w oczach Pana śmierć Jego świętych". Kim są święci? Ano nie tak jak w KrK. kanonizowani ludzie przez Kościół, tylko każdy ochrzczony Chrześcijanin. Biblia o tym wyraźnie mówi.
    15. Bo ze świeckimi mówi się po świecku. Spróbuj rozmawiać z ateistą. Jak myślisz, ile z tego naprawdę zrozumie? Dobrym przykładem postępowania w społeczeństwie jest Paweł apostoł. On miał do każdego poganina indywidualne, specjalne podejście.
    17. Brawo!

    Dziękuję za wypisanie cytatów, to jest jednak rozumowanie Katolika, którym ja nie jestem, tym samym więc to nie książka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ateiści też mają sporą wiedzę, tu chodziło o rozmowy o aborcji głównie, nie można w sejmie wytaczać religijnych armat, bo nie wszyscy są żołnierzami Jezusa.
      Mnie zainteresowały także wspomnienia, obraz naszego społeczeństwa na przestrzeni niemal stulecia, ciekawostki redakcyjne i podróżnicze.

      Usuń
    2. Mam zamiar poruszyć kilka tematów, które mogą Cię zainteresować. Przy okazji, nabyłam drogą kupna kilka książek chrześcijańskich, ale nienasiąkniętych ideami żadnych Kościołów (myślę, że to dość istotne). Będę je czytać dla przyjemności, ale też pod kątem merytorycznym "co i jak"; może coś wybierzesz z tego dla siebie.
      Pozdrawiam.

      Usuń
    3. Zawsze z zainteresowaniem czytam wszystko, co napiszesz :-)

      Usuń
  10. Piękna recenzja, też mnie zachęciłaś do przeczytania książki. Szczególnie spodobał mi się 9 punkt. :) Zresztą wszystkie - to same perełki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znalazłam nawet więcej, ale blog ma swoje prawa...

      Usuń
  11. Najbardziej podoba mi się punkt 10, najmniej punkt 12...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Punkt 12 jest dyskusyjny, ale Boniecki dobrze to uzasadnia, jak się tak zastanowić...

      Usuń
  12. Wszystkie cytaty bardzo mądre i głęboko przemyślane. Bardzo mi się spodobało to życiu będącym dziełem sztuki. Gdy się nad tym zastanowić to to jest wspaniała prawda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda? Jak często sami się zastanawiamy - co po nas zostanie?

      Usuń
  13. Wypatrzyłam w tym stosiku "Żniwa zła". Czekałam na nie z zapartym tchem (dobrze, że nie stolcem) i pożarłam błyskawicznie. No jak to jest? Tyle czekania, a potem chwilka przyjemności i poooszło...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jak z czekaniem na święta, tyle przygotowań i za chwilę już po...

      Usuń
    2. Podobnie jest z wakacjami, feriami i miłością.

      Usuń
    3. Z miłością ? Oby nie...

      Usuń
  14. Też sobie obiecywałem lekturę Bonieckiego, ale już nie poczytam, bo żona ściągnęła e-booka, więc posłucham.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można i posłuchać, ale zdjęć nie obejrzysz, ale to chyba audiobook?

      Usuń
  15. Czytałem już recenzję tej książki na jednym z blogów i tym bardziej ją kupię:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyta się szybko, a forma wywiadu bardzo mi odpowiadała:-)

      Usuń
  16. Nie udało się pani mnie zachęcić do zapoznania się z tym co ma do powiedzenia ksiądz Boniecki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też nie zawsze zachęca jakaś recenzja czy polecenie znajomego, to chyba normalne?

      Usuń
  17. Ksiądz Boniecki wrył mi się w pamięć jako oszust. Takie jego czyny i moja ich ocena. Zacytowany przez panią cytat dwunasty...dla mnie to słowa kogoś niewierzącego, kto nie ma najmniejszego szacunku dla Boga. Ojca zawsze można przekonać do zmiany zdania. Jeśli się w to nie wierzy, jaki sens ma udawać wiarę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słowa o śmierci bliskich są dyskusyjne, ale nie w sposób, o którym pani wspomina, odbieram to inaczej.

      Usuń
    2. Jeśli Bóg zostanie przekonany do zmiany decyzji, może nie być mowy o śmierci a o cudzie.

      Usuń
    3. Trafna uwaga, nie pomyślałam o tym :-)

      Usuń
  18. Wybrałaś wspaniałe cytaty. Zawsze podziwiałam księdza Bonieckiego. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. podoba mi się pierwszy punkt, dobrze trafiony...
    no, i piąty też jest niezły /tylko w Polsce niezbyt modny/...
    p.jzns :)...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najczęściej ci, co chodzą codziennie mogliby się uczyć od ateistów nawet.
      Piąty to takie amerykańskie myślenie, jeśli w Polsce ktoś zadowolony i nie narzeka, to coś z nim niedobrze ...

      Usuń
  20. Też zdarza mi się wynotowywać albo- jeśli książka jest moja- zaznaczać takimi kolorowymi karteczkami zdania lub fragmenty, które szczególnie mnie ujęły w czasie czytania:-) Na Twoim stosiku zauważyłam 'Żniwa zła', które i u mnie czekają na swoją kolej.
    To miłe Jotko, że podzieliłaś się z nami swoimi refleksjami po lekturze wywiadu z ks. Bonieckim:-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekałam od gwiazdki, nie dostałam pod choinkę, więc kupiłam sama:-)

      Usuń
  21. Widzisz, nie piszesz recenzji, a czym jest to, co zrobiłaś? To najlepsza rekomendancja, by sięgnąć po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  22. Trudno się nie zgodzić z takimi uwagami dotyczącymi w sumie wielu spraw. Czasem warto sięgnąć po jakąś książkę czy film, które pobudzą nas do działania jakiegoś. Bo nawet opowiedzenie komuś co się czytało, widziało to już coś.

    Instalacja w mojej kamienicy ma jakieś 30 lat. A są pewnie i elementy starsze, sam budynek ma około 80 lat. Awarie nie powinny dziwić w takim miejscu, a jednak mnie dziwią zawsze właściwie.

    U mnie śnieg już sobie do Wisły wędruje. A szkoda trochę.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często z blogów czerpiemy różne inspiracje.

      Usuń
  23. ciekawe cytaty, może zajrzę do książki. Kilka zwróciło moją uwagę, ale w myślach pozostanie 13. Mam ostatnio takie osoby, do których zaufanie musze ograniczać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy można ograniczać, albo się ma albo już nie...

      Usuń
  24. To są te Autorytety przez duże A, ich bardzo brak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja osobiście nie spotkałam, chyba że w cywilu...

      Usuń
    2. Myślę o ks. Bonieckim. Nie jest Autorytetem wg Ciebie?

      Usuń
    3. Z pewnością jest, szkoda, że nie ma więcej takich, z którymi można by porozmawiać, a nie tylko o nich czytać...

      Usuń
  25. Jak to dobrze, że jesteś i przytaczasz głos rozsądnych. Rzadko ostatnio zdarza mi się czytać sensowne wypowiedzi, a współczesna religijność bardziej dotyczy pieniądza niż prawego życia i miłości bliźniego. No, proszę, nawet kościół Owsiaka nie złamał.
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego dziwię się treściom nauczania religii w szkołach...za dużo teologii, za mało człowieka.

      Usuń
  26. Bardzo madry ksiądz,Twoje wybrane cytaty przeczytałam z wielkim zainteresowaniem i chętnie siegnę po jego książkę
    Pozdrawiam:).

    OdpowiedzUsuń
  27. Piękne cytaty i takie prawdziwe.
    10 cytat bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  28. 3. dawno ani nie słyszałam, ani nie zdawałam tego pytania....kiedy słyszałam i pytałam najczęściej? Mniej więcej od połowy podstawówki do końca liceum...później czytałam więcej, ale nie zadawalo się takich pytań...
    Tak jakoś mi się skojarzyło;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wśród moich znajomych często pada to pytanie, tym bardziej, że wymieniamy się książkami:-)

      Usuń
  29. Mam w planie tę książkę, przyjaciółka czyta i obiecała mi potem pożyczyć. Teraz jeszcze bardziej mam ochotę ją przeczytać - takie proste i mądre są te myśli. Ks. Boniecki jest tym z księży polskich, których lubię i wysoce cenię. Na tej liście jest jeszcze ks. Twardowski i ks. Kaczkowski ale oni niestety już odeszli :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zawiedziesz się, dobra lektura dla wspólnych dyskusji z przyjaciółką:-)

      Usuń
  30. witam. punkt 4 jest bardzo prosty A duża mądrość z niego płynir... punkt 12 daje sporo do myślenia...
    pozdrawiam ciepło :) asia

    OdpowiedzUsuń