sobota, 21 sierpnia 2021

Schyłek lata?

Lato ma różne oblicza, wakacje kiedyś się kończą. Niechaj jednak nie smucą nas zmiany, podobno wszystko ma swój czas, wszystko może zarówno smucić, jak cieszyć.

Niebawem nie będę liczyć mojego roku od września do czerwca, ale normalnie, od stycznia do grudnia.

Ostatni rok mojej pracy zawodowej, a przede mną rok także w nowej roli. 
W listopadzie zostanę babcią, życie zatacza koło, zbliża się jesień życia, ale wcale nie zamierzam spać w ciepłych kapciach w fotelu. Jeszcze na to nie czas.


 Schyłkiem lata

jesień się skrada,

upał sierpnia łagodzi 

oddechem.

Drobnych listków 

pod stopy kaskada,

wiatru wycie

odbija się echem.

Schyłkiem lata

słonecznik dojrzewa,

twarz nabrzmiałą

 ku ziemi pochyla.

Ptasi sejmik

radzi czy odlecieć,

długa droga

przez ziemie niczyje...

Schyłkiem lata

chłód się skrada,

w kotle nocy

mgły poranne 

gotuje.

Wkrótce zacznie się 

jesienna biesiada,

dym z ognisk

po polach się snuje...


Cieszmy się każdą porą życia i każdym okresem w przyrodzie.



99 komentarzy:


  1. ...mhm...dym z ognisk a po nich wizyta uczonych przez Pania bibliotekarkę i mandat bo palić nie wolno, ni ognisk, ni liści . Grecia , święta na sztandarach nie pozwoli.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze czekam z ulgą na schyłek lata, zwłaszcza teraz, kiedy trudno znoszę upały. W powietrzu pachnie inaczej, dojrzałością, a już znakiem szczególnym na ten czas jest zapach floksów. To nic, że ptaki już nie koncertują, derkacze ucichły ... przylecą w następnym roku. Widzę daleko na łąkach, jak jelenie gromadnie przechodzą, wylegują się w słońcu, niedługo będzie rykowisko, walki o prym w stadzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam pogratulować wnuka, powitamy Cię zatem w gronie szanownego Dziadostwa:-) :-) :-)

      Usuń
    2. Taka dojrzałość jesieni kojarzy mi się właśnie z jesienią życia.
      Dziękuję, takie Dziadowanie bardzo mi się podoba:-)

      Usuń
  3. Ciepły wiersz, miły. Widać, że lubisz jesień. A babciowanie to fajny okres. Wnuki są takie kochane! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię złotą jesień, obfitość warzyw i owoców, brak upałów...cieszę się na myśl o kontynuacji życia:-)

      Usuń
  4. Już niedługo moja ulubiona pora roku. Chyba jako jedyna czekaj w tej chwili z niedoczekaniem. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesień też może cieszyć i dawać nadzieję:-)

      Usuń
    2. W każdej odsłonie jest piękna. Będę tęsknić za szwajcarskimi mgłami.

      Usuń
    3. U nas tez mgieł dostatek:-)

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bycie babcią, gdy się nie trzeba maleństwem opiekować bezustannie a do tego posiadanie jakiegoś hobby wypełniającego czas i świadomość, że "mogę ale nie muszę" - sprawiają razem, że emerytura staje się naprawdę miłym czasem. Czego Ci z całego serca życzę!!! Od samego początku gdy przestałam pracować zawodowo wybitnie skróciła mi się doba ale jednocześnie poprawiła psyche.
    Serdeczności;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzę o tym, by wreszcie robić to, co lubię, a nie muszę, bez patrzenia na zegarek czy martwienia się, w jakiej będę kondycji cały dzień:-)

      Usuń
  7. Dla Ciebie to będzie wyjątkowa jesień i niepowtarzalna. Mój tata urodził się 20 listopada, był nieprzeciętnym i wspaniałym człowiekiem :) Tylko szczęścia Ci życzę :)))))
    Wiersz śliczny, sama uroda jesieni pokazana.... Bo przecież i dymy z ognisk snujące się, i zapach badyli ziemniaczanych na polach, zapach samej ziemi... to cuda po prostu... Uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W naszym klimacie mamy szanse na te wszystkie cuda, oby zmiany klimatyczne tego nie zepsuły:-)

      Usuń
    2. Właśnie takie cuda jesieni najbardziej pamiętam z dzieciństwa :)

      Usuń
    3. Ja także, więc i naszym wnukom się to należy.

      Usuń
  8. Dobrze napisane! Zdjęcia też fajne, takie zabawne niektóre.

    OdpowiedzUsuń
  9. Myślę, że będziesz wspaniałą, niestandardową babcią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, że we mnie wierzysz, chciałabym...

      Usuń
  10. Pewna pani z mojego bloku jeździ na elektrycznej hulajnodze (to w związku z memem), i ja już zastanawiam się nad zamiana samochodu na tę hulajnogę. Tylko co z zimą? Muszę teraz zaobserwować czy korzysta z niej w tym okresie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy odśnieżą chodniki, to nie widzę problemu, to tylko kwestia odpowiedniego ubrania:-)

      Usuń
  11. Emerytura moze byc wspanialym okresem zycia, ja tak mam a wcale sie nie nudze czy kapcieje. Zycze by i Twoja byla milym okresem.
    Moje babciowanie bylo i jest takim na odleglosc jako ze od poczatku syn z rodzina mieszkal gdzie indziej niz my. Odebralo mi to duzo ale z drugiej strony wcale nie chcialabym byc babcia pod reka, na kazde zawolanie.
    U Ciebie dobrze sie sklada ze akurat gdy przejdziesz na emeryture dostaniesz zastepstwo w formie wnuka co zamortyzuje caly proces.
    Wspanialych przezyc, babciu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę brać z Ciebie przykład w tej aktywności:-)
      Mój syn mieszka 2 godziny od nas, więc w sam raz...nawet pociągiem mam dobre połączenie:-)
      Dziękuję:-)

      Usuń
  12. Miło mi będzie powitać Cię w klubie zarówno ludzi wolnych od obowiązków zawodowych jak i w klubie babć :) Ja tego doświadczam i jestem najszczęśliwszą osobą na świecie :) Więc życzę Ci jedynie spokojnego roku pracy z piękną perspektywą.
    Wiersze bardzo mi się podobają...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że tak się stanie, w każdym razie i ja się postaram!
      Uściski, Polu:-)

      Usuń
  13. Też tak ostatnio pomyślałam, że jesień nadchodzi i już czuć ją w powietrzu, a ja dopiero urlop zaczynam. Czas leci i człowiek wkracza w różne etapy życia. Ładny wiersz stworzyłaś. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urlop to czas na regenerację, więc niezależnie od pogody życzę Ci udanego wypoczynku i ciekawych wycieczek:-)

      Usuń
  14. Ja czuję jesień w powietrzu już od tygodnia.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że za miastem bardziej to widać...

      Usuń
  15. Babcie i dziadkowie to tylko takie pojęcie, z którym mamy pantoflowe skojarzenia…nie ma się jednak co oszukiwać my jeszcze wiele możemy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obraz dziadków zmieniał się przez lata, nasi dziadkowie w tym samym wieku zupełnie inaczej nawet wyglądali.

      Usuń
  16. Na pewno nową rolę polubisz. Obecne babcie bardzo różnią się od dawnych, Ja moją babcię pamiętam zawsze w chusteczce na głowie, w szerokiej spódnicy i zapasce , tak też wyglądały babcie na obrazkach w bajkach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj babcia chodzi na jogę, dziadek jeździ na motocyklu, a latem oboje lecą na Kretę:-)

      Usuń
  17. Jesień śliwkami nadchodzi...Biję w tym roku rekordy...;o)

    Babciowanie jest zarąbiste !! Będziesz zachwycona !! ;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, śliwki! Oczywiście, że śliwki i wszelki owocowy urodzaj!
      Już nie mogę się doczekać...

      Usuń
  18. No to przed Tobą bardzo interesujący rok! Ostatnie miesiące w pracy oczywiście mogą jeszcze dać popalić, ale babciowanie na pewno będzie super 😍
    Też sobie powtarzam, że o tej porze za rok będę na emeryturze... różnica jedynie w tym, że dalej trzeba będzie zasuwać do roboty ze względu na jej (emerytury) wysokość... no ale zawsze to już inaczej 😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdaje sobie sprawę z wielkości emerytury, na szczęście mąż jeszcze musi pracować, a jakby co, na pewno nie wrócę do szkoły...

      Usuń
    2. Ja natomiast liczę na to, że będę mogła pracować dalej tam, gdzie teraz... nie chciałabym się uczyć i przystosowywać do czegoś nowego.
      W każdym razie nie zamierzam im mówić, że będę już emerytką 😁

      Usuń
    3. Nie zarzekam się przed niczym, czas pokaże, co będzie, muszę zając się swoim zdrowiem, by móc korzystać z życia ...

      Usuń
  19. Chociaż od kilku lat teoretycznie jestem już emerytem to ten moment zmiany zatarł mi się całkowicie. Z 44 lat pracy zawodowej ostatnie 30 lat to mieszane formy umowy o pracę, nadal pracuję zdalnie (serwis komputerowy), i chyba na tym nie skończę ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lucky you!
      Oby zdrowie pozwoliło Ci pracować jak najdłużej ...

      Usuń
  20. Coś się kończy, coś się zaczyna. I w porach roku, i w etapach życia... :) A zostania babcią gratuluję - taką babcię mieć, która i wysłucha i do świata książki porwie czasami to skarb :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już zapowiedziałam w rodzinie, że będę książeczki i gry edukacyjne kupować, to moja działka:-)

      Usuń
  21. Droga Joanno ! Pisz tak jak najczęściej, bo wiersz jest piękny !!!
    Jeśli chodzi o starość - to Ty będziesz młoda duchem, bo masz cały czas tę dobrą energię i moc, której wielu może Tobie pozazdrościć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, Ulu! Miło mi czytać takie słowa, obyś miała rację, a ja musze się postarać:-)

      Usuń
  22. W sumie pory roku o tyle mają dla mnie znaczenie, czy akurat są jakieś Święta, które zrujnują mi kieszeń i siły :) Poza tym, to o szczęściu decyduje stan ducha i ciała - zdrowemu i szczęśliwemu żadna pora roku nie przeszkadza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, nawet migreny mogą popsuć radość życia, mam jednak nadzieję, że na emeryturze nie będą mnie stresować własne dolegliwości, bo nie będę zależna od budzika i kalendarza.

      Usuń
    2. Ale będziesz też coraz starsza...tak tylko mówię ;)

      Usuń
    3. Już teraz to odczuwam, każdy rok niesie jakieś ograniczenia...

      Usuń
  23. Witaj, Jotko.

    Bo
    "...Ziemia toczy swój garb uroczy...":)
    Zmiany dodają życiu kolorów, szczególnie te dobre, o czym sama świetnie wiesz:)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będąc w Grecji tak właśnie rozmyślałam, że nie wiem , czy chciałabym wiecznego lata...

      Usuń
  24. Czas powrotów..., to był ten moment, gdy po wakacyjnym szwendaniu po Polsce musiałem wracać do domu. Nawet nie ze względu na jakieś szczególne przygotowania do szkoły, czy sesji wrześniowej, ale w drugiej połowie sierpnia, to już naprawdę kończyła się kasa. I w tym to momencie zaczynałem żałować, że nie zobaczę właśnie tego o czym piszesz. Zresztą, schyłek lata ma dla mnie wiele innych plusów. Nie ma już takiego wściekłego upału, nie ma takich tłumów, a na szlaki trafiają ci, którzy naprawdę tego chcą. Oczywiście jeszcze lepszy jest schyłek września, gdy rozpoczyna się gra kolorów, a ludzi jeszcze mniej. Pod warunkiem złotej polskiej jesieni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzą mi się podróże złotą jesienią, oby nie okazało się, że gdy czasowo będę mogła, to finansowo już niekoniecznie...

      Usuń
    2. No właśnie, Jotko, to jest ten problem 🙄 zawsze czegoś brakuje, jak nie czasu, to pieniędzy... albo zdrowia!

      Usuń
    3. Jak nie kijem go, to pałka, samo życie!

      Usuń
  25. Czyli #ostatniaprosta ;)
    Bardzo zazdraszczam, ja muszę jeszcze 6 lat poczekać. Wnuka też ani widu, ani słychu. No nic, poczekamy. Właściwie, już nic nie musisz... :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko ma swój czas, jesteś za to młodsza i może lepszych zmian doczekasz?

      Usuń
  26. Właśnie, cieszmy się każdym dniem. Życie od razu będzie piękniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
  27. gdy wchodzisz po schodach i na pierwszym półpiętrze musisz zrobić przerwę, to znak, że kończy się pewna epoka...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to jeszcze nie u mnie ten etap, mieszkam na trzecim, pracuję na trzecim i wchodzę bez zadyszki:-)

      Usuń
  28. JoAsiu Kochana, wspaniały post❣️ 💖
    ..tak, wszystko ma swój czas, więc lato zbliża się ku końcowi, by jesień wkrótce nastała ;)
    ..jestem zachwycona Twoimi przecudnymi strofkami wierszem i ślicznymi zdjęciami ❤
    ..staram się cieszyć każdą chwilą istnienia, z maleńkich rzeczy i każdą porą cudnej przyrody :)
    ..moje motto :
    'Szukaj dobra i bądź dobrem. Szukaj piękna i bądź pięknem. Szukaj miłości i bądź miłością.' Bryant H. McGill

    - ściskam Cię najserdeczniej Kochana, życzę ogrom zdrówka i cudownych chwil każdego dnia 💖 :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniałe masz motto, każdy powinien sobie podobne przyswoić i starać się stosować.
      I dla Ciebie wszelkich cudowności:-)

      Usuń
  29. Przeczytałam i przeniosłam się na te pola na te łąki i poczułam ten dym z ogniska... Tak bardzo, że dziś robimy ognisko! Pieczone jabłka i ziemniaki... I widoki :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Zapewniam Cię Asiu, że piękne zycie przed Tobą.
    I bardzo ciekawe.
    Powodzenia:-)

    OdpowiedzUsuń
  31. Coś się kończy, ale to znaczy, że zaczyna się nowe :) I to jest takie piękne! Wspaniale, że niedługo pojawi się na świecie nowy człowieczek :D

    OdpowiedzUsuń
  32. Twój wiersz Jotko bardzo mi się podoba.
    Prawdę mówiąc wolę złotą jesień od upalnego lata.
    Jeśli się ma jakieś pasje, to emerytura jest bardzo fajnym czasem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, to mamy podobnie:-)
      pasji chyba nie zabraknie!

      Usuń
  33. Pięknie napisane i tyle zmian się szykuje, alez TY będziesz potem fruwała :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Rózne bywają jesienie, bo rózne są nasze do nich nastawienia. Jeśli patrzymy na nie zyczliwie i wszystko przyjmujemy jako potrzebne i sensowne, wówczas i jesień nam sie odpłaca dobrem, ciepłem, specyficznym nastrojem rozmarzenia.
    Podoba mi się Twój wiersz, Asiu. Pełen jest ciepła, dojrzałości i spokoju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesień pełna bogactwa, w przyrodzie i życiu.
      Dziękuję Ci za cenne dla mnie słowa:-)

      Usuń
  35. Bycie babcią to musi być piękne.

    OdpowiedzUsuń
  36. Oszalejesz na punkcie wnusi lub wnusia, przecież będziesz babcią, a ta jest od rozpieszczania i pokazywania, jaki świat jest uroczy. Później będziesz jeździć z nim w wakacje do atrakcyjnych miejscowości, by pokazać ciekawe miejsca, a rodzice mogli odpocząć. Przygotuj worek pieniędzy, :-) bo dziwnym trafem impreza za imprezą będzie się ciągnęła. Najciekawsze to, że będziesz bardzo szczęśliwa...
    Serdeczności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba już zacznę wrzucać co nieco do skarbonki:-)

      Usuń
  37. Serdeczne gratulacje dla przyszłej babci! :) Właśnie wróciłam z tygodniowej "służby" u rocznego wnusia. I już za nim tęsknie, mimo, że dawno tak ciężko nie pracowałam ;). A jesień wyraźnie nadchodzi, kwiaty usychają, śliwki, jabłka, winogrona lada dzień dojrzeją. Jak to dobrze, że nie muszę już pracować i mogę wyjeżdżać także jesienią. Zobaczysz, bycie młodą emerytką, ma swoje plusy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki paradoks, ciężka praca, za którą się tęskni:-)
      Dziękuję, Haniu i liczę na te plusy właśnie:-)

      Usuń
  38. grunt, to znaleźć sobie zajęcie, żeby chciało się wstawać. inaczej, to tylko czekanie na requiem.

    OdpowiedzUsuń
  39. Przełomowy rok się zapowiada. ;)

    OdpowiedzUsuń
  40. Zamiast ciepłych kapci kup sobie wygodne buty sportowe, bo będziesz miała duuuużo ruchu :)
    Emerytura to też piękny okres w życiu, kto wie, czy nie jeden z najpiękniejszych. Ja sobie bardzo chwalę ten czas. Pracowałam 35 lat, a juz ponad 20 jestem emerytką. Moje najdłuższe przerwy w pracy to dwukrotny urlop macierzyński (2x 3 mce). Praca na stanowiskach kierowniczych ogromnie stresująca. Po przejściu na wcześniejszą emeryturę odżyłam i za żadne pieniądze do pracy zawodowej już nie wróciłabym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygodnych butów mam sporo, bo dużo chodzę:-)
      No właśnie, nie jest powiedziane, że człowiek musi pracować do śmierci ...

      Usuń
  41. Odpowiedzi
    1. No mam nadzieję, zresztą widuję się z koleżankami na emeryturze i są przeszczęśliwe:-)

      Usuń
  42. Bedziesz Asiu wspaniala babcia na pewno. Az zazdroszcze wnuczce/wnuczkowi takiej fajnej Zajec Ci nie braknie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za dobre słowo, tylko szkoda, że tak daleko...

      Usuń
  43. Witaj jeszcze przedurlopowo Jotko
    Tak, tak ja dopiero planuję moje wakacje.
    A Tobie życzę, aby ten rok był dla Ciebie wyjątkowy. Nie tylko zawodowo, ale i prywatnie.
    Pozdrawiam powoli kończącym się dniem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie życzę Ci udanego urlopu i pięknej pogody:-)

      Usuń
  44. Gratuluję nowego członka rodziny :)
    Ka tez uwielbiam jesien, tak taką słoneczna i kolorową. Biegam wtedy z aparatem gdzie popadnie i na patrzeć się ni mogę na cuda tworzy nam natura :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolory jesieni są nie do podrobienia, a babie lato? Bajka!

      Usuń