czwartek, 30 grudnia 2021

Na koniec lub początek roku...

 

Nie, nie o podsumowaniach lub planach będzie, nie lubię ani jednych, ani drugich. 

Coś tam w zamysłach każdy pewnie ma, ale lepiej nie mówić na głos, bo można zapeszyć...

Zamierzam zaproponować łamigłówki i zaprosić do zabawy, nawet najbardziej leniwych, nawet najbardziej zajętych, bo każdemu należy się chwila oddechu i można połączyć przyjemne z pożytecznym.

A kogo nie namówię, to może choć zerknie i napisze co o tym myśli...

Podobne zabawy uprawiam na kartce w czasie nudnych zebrań lub w poczekalniach wszelkich, od przychodni po fryzjera. Nie potrzeba wiele : kartka, ołówek i czas.

1. Anagramy

Bierzemy dowolne słowo i układamy wyrazy z wykorzystaniem liter tego słowa, ale każda litera może wystąpić tylko raz w każdym ze słów (jeśli są np. 2 litery A, każdą liczymy oddzielnie)

KARTOTEKA - karta, teka, rota, kara, tort, tora, trakt, trak, kotek, trok, terakota, krata, arka, kort...

2. Drabina

Wychodząc od jednego słowa, zmieniamy w następnym tylko jedna literę i próbujemy dojść do słowa wyjściowego.

KURA, KUPA, LUPA, LIPA, LINA, WINA, WENA, LENA, LEWA, LAWA, KAWA, KARA. KURA

Spróbujcie ze słowem PORA

3. Dodawanie

Do słowa bazy dodawaj przedrostki i przyrostki, by uzyskać jak największą rodzinę wyrazów:

WAGA - odwaga, przewaga, nadwaga, zniewaga, uwaga, powaga

Spróbujcie ze słowem CENA

4. Całe zdanie na tę samą literę.

Stuletnia staruszka siedziała samotnie, sącząc smakowity sok słomką.

5. Co najmniej 2 litery E  w jednym słowie:

Elementarz, elegant, eremita, Emeralda, ekwiwalent, meteopata, uprzedzenie, olśnienie, poręczenie

Spróbujcie podobnie z literą Y

6. Podobna kategoria do poprzedniej, to znajdywanie jednosylabowych nazw roślin, powodzenia!

7. Wyraz w wyrazie czyli znajdywanie słów, w których ukryta jest nazwa zwierzęcia, np. KOT

WARKOT, KOTLET, KOTARA, ŁOSKOT, KOTURN, POKOT, DAKOTA, KOTYLION, STUKOT, KOTLINA

Spróbujcie ze słowem LIS

******************************************************************************

ŻYCZĘ UDANEGO GŁÓWKOWANIA, NAPISZCIE PROSZĘ, JAK WAM POSZŁO:-)



90 komentarzy:

  1. Rozumiem, że zadałaś nam zadania a sama przygotowywujesz się już dziś do szaleństw sylwestrowych ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wręcz przeciwne, żadnych szaleństw nie planuje, najwyżej smakołyki i spacer, no i maraton Szkła kontaktowego:-)

      Usuń
  2. Lubię szyfrówki, nie wiem, czy próbowałaś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię rozmaite zabawy, logiczne, językowe, nie przepadam tylko za takimi, w których tylko autor wie, o co chodzi...

      Usuń
  3. Zapeszyć? Co Ty, przesądna? :P
    Nigdy nie przepadałam za łamigłówkami. Ale lubię gry logiczne typu szachy i warcaby.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warcaby i planszówki tak, gry w szachy jakoś do tej pory nie próbowałam...

      Usuń
  4. Kiedyś też lubiłam takie słowne zabawy.Do dzis bardzo lubię scrabble.Ale teraz jakoś ciężko mi się na czymkolwiek skupić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja właśnie się staram, by nie wyjść z wprawy i nie myśleć o głupotach medialnych.

      Usuń
  5. Jakoś nie, nie mam na takie rzeczy ochoty:) Ale Jotko, życzenia noworoczne przyjmij dla Ciebie i Twoich: Zdrowiej, Jaśniej, Wygodniej i Lepiej niech będzie w 2022 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, życzenia zawsze dobre, więc i dla Ciebie , męża i wszystkich bliskich sercu LEPSZEGO ROKU!

      Usuń
  6. Wolę sudoku, Jolki, szyfrokrzyżówki, choć przyznaję, że Twoje propozycje są bardzo ciekawe. Ostatnio podobne gry odkryłam w telefonie- całkiem sympatyczna zabawa!

    Dobrego roku , Jotko! Takiego, na jaki czekasz! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku zabaw słownych wystarczy byle kartka i ołówek, no i okulary, niestety!
      Czekam na spokój, jako takie zdrowie i odrobinę szaleństwa w codzienności, czego i Tobie życzę:-)

      Usuń
  7. Nie zajmuje sie slownymi szyfrowkami ale ta z parkowaniem zabilas mi cwieka - musze przemyslec gdy znajde czas.
    Zycze samego dobra w N. Roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie zagadka prosta, wystarczy dobrze spojrzeć na numerację;-)

      Usuń
  8. Nie znałam drabiny, interesujące.
    Szczęśliwego Nowego Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabawa pozornie prosta, ale pogłówkować trzeba.
      Serdeczności!

      Usuń
  9. Wyśmienita zabawa dla zmęczonych lub znudzonych umysłów...;o)

    OdpowiedzUsuń
  10. Całkiem lubię takie łamigłówki słowne. Albo gry logiczne, kiedyś ściągałam sobie czasami na telefon - ale wolę bardziej różnorodne, z czasem wszystkie zaczynają nudzić. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś namiętnie grałam w kulki i mahjonga, ale stwierdziłam, ze to straszny pożeracz czasu!

      Usuń
  11. Chyba dopiero z nowym rokiem będę miała głowę ,żeby się trochę na łamigłówkami pomęczyć.

    Zaczęli już u mnie strzelać fajerwerkami, Piesol szaleje.
    Źle nikomu nie życzę. żeby im się (tym strzelającym)w nocy koszmary śniły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze mam ochotę na zemstę , np. w Nowy rok o 6 rano ;-)

      Usuń
  12. No to pięknie - nie nadaję się nawet do pierwszej klasy! Całe szczęście, że tylko w Hongkongu 😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dobra, już wiem, ale stanowczo zabrało mi to więcej niż dozwolone 20 sekund!

      Usuń
    2. Ja zaliczyłam, ale od razu podejrzewałam podstęp:-)

      Usuń
  13. Och, te łamigłówki trzeba chyba systematycznie ćwiczyć. Dziękuje za pomysły. Nie czytałam innych komentarzy, z tych kilku zadań chyba najlepiej wypadły mi słowa z lis (m.in. polisa, pelisa, listopad, list, sygnalista). Na pewno warto mieć w torebce ołówek, czy długopis i w miarę dużą czystą kartkę. No i jest to pomysł na wspólne główkowanie z młodszym wnukiem (11).
    Do siego, zdrowego Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, główkowanie z wnukami to też dobry sposób, nawet podczas długiej jazdy autem:-)

      Usuń
  14. Fajny pomysł. Przy moim pisowskim zboczeniu zaczynam od słowa Duda…a potem to już Sanę niecenzuralne…😂😂😂. Ostatnio pochłania mnie sudoku…tracę jedna cierpliwość. 😂😂 udanego Sylwestra i najlepszego w Nowym Roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z Dudą nie próbowałam, muszę wypróbować, albo z innym znamienitym nazwiskiem:-)
      Sylwester u mnie domowy we dwoje, więc dziękuję i wzajemnie!

      Usuń
  15. Nie znałem chyba tych słownych zabaw. Co do zadania to liczby są odwrócone, jak się to zauważy wszystko staje się jasne. :)

    Co do aktywności to na razie będzie to faza rozkręcania się, w różnych obszarach. Ale potem kto to wie.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jednej strony dzięki za zepsucie zabawy, nie ma to jak przeglądać komentarze. ;) A z drugiej już zdążyłam się nad tym pozastanawiać i nie wiem, czy bym na to wpadła - ach to myślenie schematami...

      Usuń
    2. @ Katasza - Warto być podejrzliwym, ja byłam i zwietrzyłam podstęp:-)
      @ Mozaiko - spokojnie wracaj, w swoim tempie:-)

      Usuń
  16. Samochód to miejsce 87 ;) zajęło mi - nie wiem, ile, może ciut więcej niż 20 sekund ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo, przeszłaś do następnej klasy:-)

      Usuń
    2. Mnie zajęło tyle czasu, ile zajmuje odwrócenie laptopa do góry nogami :),, czyli około około 7 sekund. Chciałam tylko sprawdzić siebie, czy to na pewno 87 :)

      Usuń
    3. Inna perspektywa czyni cuda:-)

      Usuń
  17. Z logicznym myśleniem mi nie po drodze... ale po dłuższym namyśle rozwiązałam zagadkę, coś podobnego, sama jestem zdziwiona! 😁
    Asiu, dobrego roku 2022 🍾

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdziwienie niech nam towarzyszy cały rok!
      Uściski gorące, Aniu:-)

      Usuń
  18. Witaj Jotko:) Super pomysły na spędzanie czasu:))) Muszę spróbować:) Serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorąco polecam!
      Dobrego roku, zdrowia i radości!

      Usuń
  19. Ooo fajnie fajnie Jotko. Wyprobuje to i Ci napisze w nastepnym komentarzu co mi wyszlo. Lubie czasem poglowkowac. Najchetniej biore krzyzowki albo panstwa miasta na kartce starym zwyczajem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krzyżówki tez lubię, ale ciągle szukam nowych zabaw, bo nawet w krzyżówkach powtarzają się hasła.

      Usuń
  20. W prawidłowym anagramie trzeba użyć wszystkich liter np. ekran – nektar, ale tę zabawę (też zwaną anagram) z wyszukiwaniem słów z dłuższego słowa znam ze szkoły średniej. To była ulubiona rozrywka na nudnych lekcjach ;)

    Pytanie z mema gdzieś już widziałem. Trzeba było mi sześć sekund.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Twoim przykładzie zgubiono literkę T, ale się nie czepiam, ważna idea...i ważne, by kombinować cały czas:-)

      Usuń
  21. Jotko, dziękuję za garść inspiracji. Wykorzystam je już 10 stycznia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę, a może masz jakieś inne pomysły, chętnie skorzystam:-)

      Usuń
  22. Fajne te łamigłówki słowne, ja jednak wolę swoje łamigłówki plastyczne, albowiem każdy ma jakieś swoje predyspozycje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakiś talent ma!

      Usuń
  23. Takie zabawy na myślenie pewnie dobrze ćwiczą mózg. Wszystkiego dobrego na nowy rok

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ćwiczenie czyni mistrza lub nie daje zaśniedzieć.
      Ściskam mocno!

      Usuń
  24. Klik dobry:)
    Także nie lubię podsumowań, bo dla mnie 31 grudnia nic się nie kończy, a 1 stycznia nic nie zaczyna. To tylko umowna data w kalendarzu. Początki i końce wyznaczają mi życiowe ważne wydarzenia.
    Pozdrawiam sylwestrowo.
    Zdrówka, szczęśliwości i radości!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, mam tak samo, a noc sylwestrowa tylko niewyspaniem skutkuje!
      Pięknych snów i pięknych dni!

      Usuń
  25. Lubię zabawy słowami, ale w innym nieco kontekście, typu szpan i żban bo dzban. Taki właśnie mamy język. :D
    Udanego Sylwestra.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Język mamy plastyczny i bogaty:-)
      Sylwester spokojny, bez szaleństw, dziękuję:-)

      Usuń
  26. Fajne masz te pomysły. Mogłabyś prowadzić ćwiczenia na zajęciach z którejś metodyki edukacji w klasach 1-3, na Uniwersytecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Był czas, że opracowywałam to i owo i publikowałam w fachowych pismach, czasami to wykorzystuję jeszcze lub dzielę się z innymi.

      Usuń
  27. Bardzo często rozwiązuję quizy na internecie. To tak a priori przyszłych teleturniejów. Zdrowego Nowego Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, jesteś przecież zwierzęciem teleturniejowym i odnosisz sukcesy, ćwiczenie czyni mistrza!

      Usuń
  28. Nie mam, niestety, cierpliwości na takie zabawy literami czy słowami.
    A Nowy Rok, jaki będzie to się dopiero okaże - za 365 dni;).
    Wobec tego zdrowia, pomyślności, dużo siły i dobrego samopoczucia, różowych okularów, by lepiej postrzegać rzeczywistość i lekkiej głuchoty na niektóre wypowiedzi naszych rządzących;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie mam cierpliwości do puzzli z kolei.
      Dziękuję bardzo i wzajemnie:-)

      Usuń
  29. Układam czasami puzle. Lubię tez krzyżówki.
    Dobrego 2022 Roku Asiu. 😍.

    OdpowiedzUsuń
  30. Klik dobry:)
    Główkuję dziś od samego rana. Ach, jaka przednia zabawa! Chwalę się, że idzie mi znakomicie.
    Pozdrawiam noworocznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra zabawa ma zawsze dobra porę, gratulacje!
      Jestem właśnie przy kawie, gdyby mi się chciało, to teraz pobudziłabym tych , którzy szaleli w nocy...

      Usuń
  31. Chyba jako jedyny się pokuszę:
    Pora, para, mara... Szok!
    Cena, przecena... Lecę!
    Gdybym miał więcej czasu...
    Listek, list... O kurna! Rachunek za prąd przyszedł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My dostaliśmy podwyżkę czynszu i dopłatę za zużycie wody, wolę więc łamigłówki, niż rachunki!

      Usuń
  32. Jeśli chodzi o umysłowe rozrywki, na Sylwestra zafundowałam nam 1500 puzzli :) Jeszcze nie złożone, pewnie jeszcze chwilę to zajmie, ale mózgi rozgrzane do czerwoności :) Tak, że tego...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei do puzzli nie mam cierpliwości, dziwne...

      Usuń
  33. Ja namiętnie rozwiązuję sudoku, więc drugie w torebce mam i wyjmuję w autobusie, w poczekalni, na przystanku...
    Zmuszanie mózgu do pracy przynosi efekty :-)
    Serdeczności w Nowym Roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejmy nadzieje, że efekty potrwają długo.
      Ciekawego roku:-)

      Usuń
  34. Bardzo fajne ćwiczenia na kreatywność i na rozruszanie szarych komórek - akurat z początkiem Nowego Roku ;)

    Wszystkiego Naj w tym świeżym roku, Joteczko! Niech Ci się darzy i spełnia, o czym tylko sobie marzysz :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Wszystkiego dobrego w Nowym Roku Jotko :)
    Od pewnego czasu tez nie lubię podsumowanie, planów i postanowień...
    Fajne te zabawy polecasz, my często gramy w drabinę jadąc autem i ta grę chyba lubimy najbardziej. Do tego w państwa, miasta. Dzięki super podpowiedźi, będę miała je na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, nie sztuka kupować ciągle nowe gry, klocki itp. ale wymyślać i bawić się dobrze w rodzinnym gronie:-)
      Zdrowia i ciekawych szlaków!

      Usuń
  36. Lubiłem czasami układać nowe wyrazy od podanego, lecz jest to zbyt wciągające, bo ponawiam tego typu zadanie po jakimś czasie i zadręczam się tym, że nie mogę wymyśleć jeszcze jednego słowa. Z krzyżówek preferuję te "normalne", nie jakieś "jolki" i temu podobne. Faktem jest, że tego typu zabawy i gry słowne angażują umysł, ale mimo wszystko bardziej wolę książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pewne, ale nie zawsze można się skupić na czytaniu...

      Usuń
  37. Bawiliśmy się w takie zgadywanki w dzieciństwie. Jako osoba dorosła raczej nie lubię gier. Gram z wnuczkami, bo muszę, ale niespecjalnie mnie to bawi:) Zamiast tego zdecydowanie wolę czytelnictwo:)
    ps. już się bałam, ze nikt nie rozwiązał zadania z obrazka. Jestem kierowcą, więc dla mnie było to łatwe, bo na parking zawsze wjeżdżam z właściwej strony, a nie od tyłu:)
    Tatiana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pracuję z dziećmi, więc może trochę zdziecinniałam:-)
      Miło mi powitać Ciebie na blogu, zapraszam częściej:-)

      Usuń
  38. Odpowiedzi
    1. I dla wszystkich, no może poza niemowlakami:-)

      Usuń
  39. Moje ulubione zabawy spośród wymienionych przez Ciebie to pierwsza i czwarta. Ponadto blogowanie :)
    Wszelkiego dobra w tym roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I wzajemnie:-)
      Posłużę się cytatem ze słynnej komedii: Frau Be, no bój się Boga, nareszcie jesteś!

      Usuń
  40. Dziękuję za słowa uznania ;-)
    Lubię takie zabawy, bo dobrze ćwiczą pamięć.
    Pozdrawiam Serdecznie i życzę Szczęśliwego Nowego Roku!

    OdpowiedzUsuń
  41. Świetne propozycje.
    Ostatnio moja głowa ciężko myśli. Śledzę programy Krzyżówka, Jeden z Dziesięciu, Milionerzy. Rozwiązuję krzyżówki w wolnym czasie.
    Bardzo się bałam po śpiączce, że pamięć mi nie wróci do końca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, po śpiączce różne funkcje mogą ulec pogorszeniu, babcia mojej synowej przebywała kiedyś w śpiączce, długo dochodziła do siebie...

      Usuń