środa, 8 listopada 2023

Słowobranie...

 

Przegapiłam w tym roku cykl świetnych imprez, o których można poczytać TUTAJ
Za to, przy wizycie w Toruniu, natrafiłam na ciekawy plakat, podsumowujący jedną z imprez festiwalu czyli SŁOWOBRANIE.

Już sama nazwa przykuwa uwagę, zwłaszcza gdy lubi się zabawy słowem, próby literackie czy po prostu zajmowanie głowy nowymi pomysłami.

Na czym polegało słowobranie?

"Projekt społeczny „Słowobranie” to forma happeningu, angażującego publiczność odwiedzającą instytucje kulturalne Torunia i powiatu toruńskiego. Na fali festiwalowych wydarzeń zadamy Wam kilka pytań, które będą odnosić się do różnie rozumianych perspektyw."


Uczestnikom happeningu zadano następujące pytania:
1.Czego życzysz ludziom?
2. Za czym tęsknisz?
3. Co cię uszczęśliwia?

Odpowiedzi były tak różne, jak różni jesteśmy, wiele nas dzieli, ale i wspólne cechy uda się znaleźć.
W podsumowaniu podano najczęściej występujące wypowiedzi, najciekawsze chyba sa w odpowiedziach na pytanie pierwsze.

Czego więc uczestnicy akcji życzyli ludziom? 
- pogody ducha
- szczęścia, radości
- czasu na czytanie
- urlopu, spokoju
- bezpieczeństwa
- pewności siebie...

Za czym tęsknili?
- za latem i wakacjami
- za przyjaciółmi
- za dzieciństwem
- za babcią
- za mądrymi ludźmi...

Co ich uszczęśliwia?
- zapach nowej książki
- zwierzęta
- spotkania z przyjaciółmi
- kawa
- zajęcia twórcze
- uszczęśliwianie innych...

Wymieniłam tylko niektóre odpowiedzi z plakatu, by nie sugerować Wam własnych odpowiedzi.
Mam bowiem nadzieję, że włączycie się do zabawy i napiszecie w komentarzu swoje odpowiedzi na wymienione 3 pytania.

Czego ja życzyłabym ludziom? WZAJEMNEJ ŻYCZLIWOŚCI
Za czym tęsknię?  ZA CZASEM BEZ PROBLEMÓW I DOLEGLIWOŚCI
Co mnie uszczęśliwia? POCZUCIE HARMONII I SZCZĘSCIE MOICH BLISKICH.

64 komentarze:

  1. Czego ja życzyłabym ludziom? Więcej uśmiechu i empatii :)
    Za czym tęsknię? Za moją ukochaną babcią...
    Co mnie uszczęśliwia? Szczęście moich najbliższych :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wykaze sie orginalnoscia piszac ze pierwszym i najwazniejszym dla mnie jest zdrowie i szczescie rodziny.
    Tesknie za dawnym swiatem, tym XX-to wiecznym, obecny mi sie bardzo nie podoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba wielu z nas tak ma, wiele można by zmienić, prawda?

      Usuń
  3. BBM; Spokoju i poczucia bezpieczeństwa, świata bez wojen.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to bardzo ważne, a wydaje się niemożliwe...

      Usuń
  4. Życzę ludziom zdrowia, ale tęsknię kosmicznie - w sensie cholernie - za wakacjami!!! Mnie uszczęśliwia jeszcze lato. I wakacje. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wakacje z ich wszystkimi możliwościami mogłyby trwać cały rok, byle bez upałów!

      Usuń
  5. 1. Ludziom życzę Człowieczeństwa...
    2. Ano... Nie tęsknię za niczym. Życie w sumie nie było takie złe /aż tak dobre. Liczę na więcej i lepiej... Urodziłem się "w faszyzmie" (1940 rok) - może nie umrę w kaczyzmie.
    3. Uszczęśliwiają mnie... nasturcje bez umiaru płożące się na parapecie za oknem, moi najbliżsi - ustabilizowani, względnie zdrowi i szczęśliwi, troskliwie wypytujący o stan mego zdrowia... pewien pan prezes pierdzący ze strachu gdzieś w komórce na węgiel... starożytne alfabety...piosenki Brela, Brassensa, Moustakiego, Dassina, Młynarskiego, Daukszewicza, Okudżawy i Wysockiego... Wiedeńscy Filharmonicy... parę innych ulotnych "bzdetów" O! Sikorka - złodziejka wydziobuje mi nasiona wyz.wzmiank. nasturcji...To też mile...
    Pytanie szerokie jak świat, a odpowiedź głębsza niż dziura budżetowa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, oby więcej było rzeczy, które nas uszczęśliwiają, niż dołują.
      Dziś po raz setne odkryłam, jak piękny jest świat, gdy głowa po 3 dniach przestaje boleć...tylko tyle i aż tyle!
      Wiedeńscy Filharmonicy - bajka, my często słuchamy tez Andre Rieu i jego orkiestry:-)

      Usuń
    2. Sir Absurd z K-Lechistanu8 lis 2023, 19:11:00

      Nie znoszę A. Rieu. Natomiast uwielbiam [byłe już, niestety] trio - Pavarotti - Domingo - Carreras.

      Usuń
    3. A ja lubię te jego spektakle, poprawiają mi nastrój:-)

      Usuń
  6. Z mojej perspektywy, warto ludziom życzyć używania mózgu a nie uleganie emocjom. Tęsknota...nie dotyczy. Uszczęśliwienie ...nie dotyczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emocje też są nam potrzebne, uczucia i wzruszenia...

      Usuń
    2. Mózg - pozwolę sobie zauważyć - wytwarza także uczucia, a więc m.in. tęsknotę i uszczęśliwianie (innych i siebie). Życzę owocnego używania.

      Usuń
    3. Otóż to, uczucia płyną z mózgu, a nie z mięśnia...

      Usuń
  7. Tęsknię za letnimi ale nie upalnymi dniami, innym ludziom życzę zwykłego rozsądku a byłabym wielce szczęśliwa gdyby wreszcie mnie nic nie bolało.
    anabell

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ostatnie życzenie coraz częściej mi się zdarza...

      Usuń
  8. Życzę ludziom żeby zawsze mieli dobry humor. Wszyscy!
    Tęsknię za serialem "Plebania". Bardzo go lubiłem, a zdjęli go gdy był na szczycie oglądalności.
    Nie wiem co mnie uszczęśliwia. Czasami czuję się szczęśliwy, a czasami nie. Od czego to zależy - nie mam pojęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wciągnęłam się w serial medyczny na Disney+ i płaczę na każdym odcinku.

      Usuń
  9. Czego życzę ludziom ;pokoju ,radości
    Tęsknie za rodziną z mamą której już nie ma pomimo że byliśmy już na swoim
    Co mnie uszczęśliwia?spokonie przespane noce ,wnuki,przyroda.Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę ci jak najwięcej szczęśliwych momentów:-)

      Usuń
  10. Nooo, jak ja bym napisała, czego życzę większości ludzi, to cenzura mogłaby nie przepuścić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podsunę słowa Dobrego Wojaka Szwejka - jakby każdy drugiemu dobrze życzył to ludzie by sobie już dawno łby pourywali.

      Usuń
    2. A ja trafiłam na taki cytat: trudno dogodzić wszystkim, ale wkur..ć wszystkich to żaden problem:-)

      Usuń
    3. Świetny cytat, a jaką prawdę przekazuje 😀

      Usuń
    4. Niektórzy ćwiczą cały czas:-)

      Usuń
  11. Czego życzę innym?
    -Najczęściej spełnienia marzeń! (Tak jest najłatwiej. :)
    -Tęsknimy za tymi, których nie ma...
    -Uszczęśliwia mnie wiele rzeczy, staram się zauważać pozytywy w każdej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzyć spełnienia marzeń, to wspierać w dążeniach:-)
      Dziękuję za udział w zabawie:-)

      Usuń
  12. Życzę ludziom by się nawzajem szanowali. Tęsknię za czasem, gdy mój syn był malutki. Uszczęśliwiają mnie wspólne, rodzinne chwile i radość dziecka. Choć oczywiście nie tylko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzajemny szacunek tak rzadko dziś występuje, więc jak najbardziej życzmy sobie tego:-)
      Dzieci tak szybko rosną, dlatego dziś cieszy mnie przebywanie z wnukiem:-)

      Usuń
  13. Witaj, Jotko.

    Na pierwsze pytanie odpowiedziałabym tak jak Ty.
    Tęsknię za Najbliższymi, a uszczęśliwia mnie właśnie Ich obecność:)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami nie zdajemy sobie sprawy, jak mało i wiele jednocześnie potrzeba nam do szczęścia...

      Usuń
  14. Fajny happening. Ja bym życzyła sobie i innym, żeby praca nie zabierała nam czasu na życie w pełni. Wielu ludzi jest zapracowanych albo pracują po godzinach, że nie mają już siły na nic więcej. Wiadomo są tacy, którzy pracą tylko żyją, ale no to ivh wybór.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielu młodych dziś nie zdaje sobie sprawy, że praca to nie wszystko, ale i wielu starszych rodaków nie potrafi żyć bez pracy...

      Usuń
  15. Czego ja ludziom życzę? Trudno coś życzyć osobie całkiem nieznanej, ale zaryzykuję - życzę im żeby byli zadowolenie z siebie i swojego życia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zadowolenie z życia to bardzo ważne, nie wszystkim jest to dane...

      Usuń
  16. Na żadne z postawionych pytań nie potrafię podać rozsądnej odpowiedzi, bo świat jest nieobliczalny i coraz bardziej na oślep pędzi do przodu. A więc to co było ważne wczoraj, dzisiaj już nie ma zastosowania, a przyszłość tym szybciej się oddala, im szybciej próbujemy ją dogonić. Nie ma już uniwersalnych pytań, życzeń, tęsknot, i nie wiemy nawet czym jest szczęście.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ filozoficzna odpowiedź!
      Pewnie, że to trudne, ale chodziło o tu i teraz, o chwilę refleksji i podzielenie się własnymi przemyśleniami.

      Usuń
  17. Zyczę ludziom poczucia bezpieczeństwa. Za czym tęsknię? Za tym bezpieczeństwem właśnie. No a przede wszystkim za moją mamą.Co mnie uszczęsliwia? Kontakt z naturą, z ziemią...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczucie bezpieczeństwa, różnie rozumiane jest nam bardzo potrzebne, nie tylko dzieci go potrzebują...

      Usuń
  18. 1. Dystansu do siebie; 2. Za Bliskimi (nieustannie); 3. Marzenia...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, bez marzeń życie byłoby pozbawione kolorów:-)

      Usuń
  19. Pytania wymagające zastanowienia. Tak jak napisał ktoś w komentarzu, że zmiany na świecie są tak nagłe, że nie sposób odpowiedzieć na pewno na nie.

    Jeszcze poszukam paru murali i w przyszłości pewnie wstawię je. :)

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie nowe znalazłam, niebawem opiszę:-)

      Usuń
  20. Uszczęśliwia mnie szczęście moich dzieci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba wszystkie mamy i babcie tak mają:-)

      Usuń
    2. O tak, jak nie wszystkie to na pewno większość 🙂

      Usuń
    3. A niektóre się do tego nie przyznają:-)

      Usuń
    4. 🙂👍 masz rację 🙂

      Usuń
  21. Życzymy innym zwykle tego, czego i sobie byśmy życzyli. Więc życzę ludziom dużo zdrowia, tęsknię za tymi, których już nie ma, a uszczęśliwiają mnie chwile ze wszystkimi moimi bliskimi razem (i uśmiech mojego wnusia).

    OdpowiedzUsuń
  22. 1.Czego życzysz ludziom? - żeby zachowywani się jak ludzie...
    2. Za czym tęsknisz? - nieoryginalnie - za dzieciństwem
    3. Co cię uszczęśliwia? - słoneczna pogoda późną jesienią i zimą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, czasami jesień szczędzi nam słońca, niestety.
      Niekiedy przyrównujemy ludzi do zwierząt, z krzywdą dla tych drugich...

      Usuń
    2. Faktycznie już po napisaniu komentarza poczułem niezręczność; powinienem raczej napisać - humanitarnie.

      Usuń
  23. Fascynujący plakat! Słowobranie w Toruniu brzmi jak niezwykłe wydarzenie, pełne kreatywności i refleksji. Przeczytanie różnorodnych odpowiedzi na pytania dodaje głębi temu happeningowi. Warto docenić różnorodność i wspólne wartości, które wynikają z prostych, a zarazem istotnych pytań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie właśnie różnorodność była niezwykła, od wielkich i bardzo poważnych przykładów, po drobiazgi i to jest piękne!

      Usuń
  24. Życzę ludziom odnajdywania szczęścia w zwykłej codzienności.
    Tęsknię za słońcem, czasem licealnym i rodzinnym miastem. I dniami, kiedy mogłam jeść figi prosto z drzewa i wychodzić codziennie na dach aby fotografować księżyc.
    Uszczęśliwia mnie bardzo dużo a najbardziej to, że tych powodów do szczęścia jest więcej niż tych do niepokoju. Nowa książka, las, herbata w ulubionym kubku, powrót z pracy do domu, spokojny wieczór, planowanie przyszłorocznych urlopów, możliwość czytania w łóżku do późna, fajna i ciekawa praca. Sama widzisz, że mogłabym tak wymieniać bez końca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie to napisałaś, a powodów do szczęścia na pewno ci nie zabraknie:-)

      Usuń
  25. Ludziom życzyłabym empatii, tęsknię za osobami, których już nie ma, a uszczęśliwia mnie zawsze Rodzina, Wnusio🤗🧡🌸

    OdpowiedzUsuń
  26. 1. Życzę ludziom, aby zawsze mieli jedzenie, własny kąt i zdrowie
    2. Tęsknię za bliskimi, którzy odeszli, za czasami, gdy byłam studentką
    3. Uszczęśliwia mnie dobra książka, góry, podróże

    Kasia Dudziak

    OdpowiedzUsuń