poniedziałek, 20 maja 2024

Las wita nas...

Zajrzeliśmy do lasu, gdy jeszcze nie straszono straszliwą suszą, a że las ów blisko jeziora, to i po plaży zrobiliśmy parę kroków.
W pobliskim nadleśnictwie, obok ścieżki przyrodniczej jest także zielona klasa i siłownia pod świerkami:-)

Już po wyjściu z auta otoczył nas nieziemski zapach, więc pełni energii i dobrych myśli ruszyliśmy w las!


Odkryliśmy kilka tablic z informacjami, że kiedyś tam młodzież szkolna sadziła młode drzewka, które teraz są już spore.


Jak widać, na leśnych ścieżkach znaleźć można nie tylko skarby lasu, na szczęście śmieci prawie nie było, może ktoś przed nami sprzątał?


Pomniki przyrody - nie sposób je przegapić i to nie tylko z powodu charakterystycznych tabliczek. Są to naprawdę imponujące i piękne drzewa!




Mała retencja w celach regulacyjnych - kiedyś mostki wisiały nad rowami pełnymi wody i zwierząt, kapały się w nich dzieciaki. Dziś susza spowodowała, że mostki pełnią jedynie funkcję dekoracyjną, a regulować nie ma co...


Zadziwia mnie zawsze bioróżnorodność, gdybym chciała uwiecznić aparatem wszystkie spotykane w lesie rośliny, zdjęć byłoby na kilka postów. W dodatku moja wiedza botaniczna jest znikoma...



Tablice dydaktyczne przybliżają wiele leśnych ciekawostek, co pozwala połączyć przyjemne z pożytecznym.  


Największa niespodzianka - pola konwalii, które kwitną w najlepsze, a zapach zniewala kompletnie!


Powalone drzewa przybierają zaskakujące formy...



Wreszcie skok nad pobliskie jezioro Ostrowskie. Poszukaliśmy dzikiej plaży, która przypominała nieco nadmorskie klimaty, a kolor wody? zdjęcia nie oddają tych niebieskości i turkusów.
Szkoda tylko, że wody ubywa z każdym rokiem, choć miejscowi twierdzą, że zaczęło nieco przybywać za sprawą interwencji w kopalni Konin, której działalność powodowała ubywanie wody w zbiorniku! 

65 komentarzy:

  1. BBM: Zapach lasu sprzyja odpoczynkowi. Zresztą nie tylko zapach, specyficzne odgłosy, gra świateł… a jednak boję się lasu- brak mi orientacji przestrzennej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja orientacja tez słaba, więc trzymam się szlaków i lubię ścieżki dydaktyczno-przyrodnicze:-)

      Usuń
  2. Piękny post, idealny, by się zrelaksować. Kocham las, aczkolwiek mam mega alergie i co wejdę do lasu wiosna i latem, to drapie się niesamowicie, ale no cóż... jest pięknie. Przeraża mnie ziemia, to jaka sucha, widać po drzewach i krzakach, że pic potrzebują...jakbym tylko miała moc, to bym je napoiła. hehe Dziękuję za bardzo relaksujący post. Uściski. :))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, jak dawno cię nie było!
      Wczoraj popadało, więc chyba tragedii nie ma:-)

      Usuń
  3. Wedrowki po lasach to moja atmosfera - bardzo kochalam. Mysle ze bardziej niz zwiedzanie architektury.
    Polem konwalii calkiem mnie powalilas. Tutaj spotykam je jedynie w sklepach a musza pochodzic chyba z jakiejs cieplarni bo wcale nie pachna.
    One i bzy - niezapomniane zapachy. Bzow tez u mnie nie ma bo za cieplo dla nich, rosna jedynie na polnocy kraju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bzy już dawno przekwitły, o wiele za wcześnie, ale leśne konwalie kwitną , a ich zapach jest niesamowity!

      Usuń
  4. Z wiadomości POLSAT wiemy o katastrofalnej suszy w polskich lasach, Twój wpis wygląda bardziej optymistycznie.
    Mieszkam w dzielnicy gdzie nie brakuje zieleni, w okolicy jest też sporo parków, natomiast - las - to już dalsza wyprawa i tam jest naprawdę dziko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj padało, dziś ekstremalne burze, więc może susza nie zaszkodzi lasom, zobaczymy...

      Usuń
  5. Jak nie ma tłumów, to można się delektować tym, co natura daje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Konwalie cudne. Mam takie poletko (znacznie mniejsze) konwali pod samym oknem. Z 10 lat temu przynioslam z lasu (bardzo duzo konwali tu rosnie) bukeiecik konwali. Zauwazylam, ze jedna roslinka zostala wyciagneta z korzeniem (kleczem) wiec wsadzilam w trawnik i zapomnialam. Dzisiaj, zamiast trawnika, mam tylko konwalie rozrosniete bardzo, chyba bede musiala troche powyrywac ale mi szkoda. Choc zakwitaja na krotko to zielen lisci trwa cale lato i jesienia przybieraja jesienne kolory: od zolc, pomaranczy do czerwieni i brazu. Dodatkowo z kwiatow jesienia powstaja mocno czerwone owoce, ktore sa rowniez ozdoba. No i ten zapach!
    Piekna zielona przygode-przyrode spotkalas w lesie. Super mlodziez, ktora sadzila drzewa :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to masz prywatne poletko, super sprawa!
      Skoro Ci szkoda , to może posadź gdzieś samowolnie, niechaj się rozrastają!

      Usuń
  7. Piękna wycieczka, do lasu daleko a konwalie obłędny.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wasze wycieczki są zawsze takie interesujące ! A Wy jesteście jak członkowie "klubu zdobywców", którzy wyruszają w nieznane. Ahoj zdobywcy !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, Uleńko, dzięki za miłe słowa, marzy mi się szlak św.Jakuba, ale czy zdołam?

      Usuń
  9. Konwalie, zdecydowanie przebiły się dla mnie w tej notce, choć i inne zdjęcia cudne. I pomyśleć, że są trujące...

    OdpowiedzUsuń
  10. Pięknie tam! Kiedy mam przyjemność odwiedzić las, to później jestem taka nabuzowana, że mogę "góry przenosić". Las mnie energetyzuje, podobnie jak słońce. Serdecznie pozdrawiam 🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, tak właśnie jest i z nami!

      Usuń
    2. Czyste jeziora z małą zawartością glonów mają zwykle taki kolor.

      Usuń
    3. Jezioro od dawna słynie z czystych wód:-)

      Usuń
  11. Las zawsze jest piękny. A najpiękniejszy w maju i w październiku.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W październiku jeszcze grzyby i zupełnie inny zapach!

      Usuń
  12. LAS jest kluczowy, święty, debeściarny i w ogóle, tego tam...
    o czym tu w ogóle gadać?...
    "Szyszko zdechł
    Jebał bo pies"
    https://youtu.be/9zZYH2tvHQg?si=iXql5G2qP9R2JIzz
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo energetyczna muza!
      Masz rację, las to las i wszelkie słowa zbędne :-)

      Usuń
  13. Dawno nie byłam w lesie...może nadrobię w czerwcu na wyjeżdzie na Podlasie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, Podlasie! Życzę wielu wspaniałych wrażeń:-)

      Usuń
  14. To że tak bardzo lubię las to chyba zasługa moich pierwszych wakacyjnych kolonii letnich. Miałam 8 lat a kolonia była w dworku myśliwskim przerobionym na ośrodek kolonijny a wkoło był las. Do dzisiaj mam w pamięci ten las, widłaki w nim rosły i to w nim koleżanka nauczyła mnie jeść kurki na surowo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeździłam z rodzicami też do lasu nad jezioro albo w Bory Tucholskie:-) Piękne wspomnienia!

      Usuń
  15. Nie ma to jak przyroda i natura a jeszcze jak ludzi mało…nic tylko do lasu
    Marekz E

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość woli chyba plaże i inne atrakcje...

      Usuń
  16. Dawno nie byłem w lesie, aż sam sobie nie wierzę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak bywa, my także po długiej przerwie, to teraz znów zagrożenie pożarowe.

      Usuń
  17. Kilka dni temu, jadąc samochodem wsłuchałam się w podcast " Leśne kąpiele" [coś takiego chyba]. Pani opowiadała o nieprawdopodobnym bogactwie oddziaływań lasu na zdrowie człowieka. Szeroko pojęte... O tym, jak zrezygnowała z pracy w korpo, by swoją pasję przekształcić w biznes. Organizuje warsztaty w lesie. Ja to wszystko wiedziałam, ale zainspirowało mnie to kolejny raz, do jeszcze większego wykorzystania potencjału lasu podczas moich przyszłych warsztatów kobiecych :) Serdeczności...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno zorganizujesz cos wspaniałego i opiszesz na blogu.

      Usuń
  18. Witaj, Jotko.

    Imponujące te pomniki przyrody, a mostki jakby żywcem przeniesione z mojej okolicy:)
    I u nas sucho bardzo od lat, co widać po coraz rozleglejszych przyjeziornych plażach...

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbardziej żal mi leśnych jeziorek, które znikają w oczach!

      Usuń
  19. Kocham lasy, u mnie też mnóstwo konwalii zwłaszcza pod Kliczkowem, blisko pięknego zamku. A jeziorka to takie cuda natury. Mostki - chyba wszędzie podobne. Piękne foty! Moc pozdrowień, Jotko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Las zawsze zachwyca, w każdym rejonie kraju:-)

      Usuń
  20. Las przepiękny. Aż czuć zapach i szum drzew :)
    Konwalie dzikie bardzo lubię. Szkoda, że nigdy nie udało mi się trafić w lesie na tablice dydaktyczne i nie nauczyłam się rozpoznawać drzew :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkich tez nie znam, ale miło wiedzieć, co się spotyka...

      Usuń
  21. Mój mąż zwany był "człowiekiem lasu",miał dużą wiedzę o roślinach,grzybach,ptakach.Trochę się przy nim "podszkoliłam" ale to kropla.Kocham przyrodę wolę uwieczniać ją niż ludzi.A konwalie bardzo lubię a jeszcze taka "łąka" z tym pięknym zapachem.Polne kwiaty najpiękniej wyglądają w naturze.



    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łąki są niesamowite i kwiaty, zioła tylko tam najpiękniej wyglądają...

      Usuń
  22. Ta plaża jest rzeczywiście piękna, a kolor jeziora nieziemski :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Kocham spacerować na łonie natury :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Cudna zieleń, piękna pogoda. No cóż dziś zakaz wstepu do lasu a straszą kleszczami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy jest susza, kleszcze śpią, zresztą gdzie ich nie ma?

      Usuń
  25. Twoje obserwacje są czarodziejskie, ponieważ wyszukują ciekawostki, a także inspirujące, gdyż zachęcają do podobnych wypraw. A w lesie dawno nie byłam, chociaż wcale nie mam daleko. Może ze względu na kleszcze, lecz wiadomo, że one są wszędzie. Czuję, że mnie zmobilizowałaś...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ultro, jak na razie kleszcze nas omijają , ale i w parkach jest ich sporo, o czym mówią właściciele psów. Długie nogawki spodni powinny pomóc!

      Usuń
  26. Las jest dobry na wszystko i o każdej porze roku. Zapach jest zniewalający a promienie słońca prześwitujące przez zielone liście to prawdziwa magia. Mam do "mojego" lasu ogromny sentyment i uciekam do niego kiedy tylko mogę, w czasach wiadomych ograniczeń był dla mnie drugim domem, potrafiłam spędzić w nim kilka godzin. Jestem zakochana w lesie 🙂. A konwalie to jedne z moich ulubionych kwiatów, piękne i chociaż drobniutkie, to pachną tak że ho ho.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do lasu wraca się jak do domu i zawsze wyjeżdża z żalem:-)

      Usuń
  27. Jak tam pięknie! I to turkusowe jezioro w pobliżu lasu.
    Można odetchnąć od zgiełku miasta.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ależ tam pięknie!!! Bardzo lubię spacery po lesie. Mam to szczęście, że mieszkam wśród lasów. Tylko że czasem wypadałoby wybrać się na wędrówkę z workiem na śmieci.. I to w parku krajobrazowym!
    Piękne zdjęcia, takie relaksujące:) Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubimy ten zakątek i jezioro, ale latem nad zbiornikiem bywa zbyt tłoczno:-)

      Usuń
  29. Przepiękne miejsce. Uwielbiam chodzić po lesie i ten moment, gdy dociera do mnie zapach drewna i żywica. Cudowne.

    Pięknego dnia Asiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ten zapach, od pierwszych kroków po lesie!
      Dobrego tygodnia, Kasiu!

      Usuń