niedziela, 6 marca 2022

Obrazy nieba

 Pogoda bywa dynamiczna, przechodzą fronty, szaleją wichury. A gdy przyglądamy się obrazom nieba o różnych porach dnia i w różnych okresach roku, to widzimy niezwykły spektakl kolorów, faktur, gonitwę chmur...

Zdjęcia poniżej robione w Polsce, kilka (te bardziej w kwadracie) zamieszczam dzięki uprzejmości Bogdana z Mysłowic, który uwielbia spacery o świcie, ale i na zachody słońca ma niezłe oko.

A między zdjęciami kilka wersów, które wpadły na klawiaturę i tu właśnie znaleźć się chciały... 










Błękity i złote pasma

wiatr chmurom krągłości

zazdrości.

Raz słońca raz księżyca 

tarcza

pęknięcia w ponurej szarości.

Promienie jak wiązki lasera

łuk tęczy nad lasu

dachem

nad polem się niebo rozwiera

jak brama do podróży 

w czasie.

Czy zimne czy w ogniu 

całe

czy wiatrem z północy szarpane

rozdarte jak światło

w pryzmacie

za roje gwiazd

podziwiane.

Czerwienie i pomarańcze

szarości odcienie 

blade

jak szkiełka w misternej

mozaice

obłoków białych armady...












65 komentarzy:

  1. Piękne niebo jest wtedy, gdy nie używają go: samoloty, drony, rakiety, gdy człowiek zły go nie zaśmieca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, wówczas nie zauważymy nawet jego piękna...

      Usuń
  2. Piękne strofy i piękne fotografie...
    Nostalgicznie i artystycznie u Ciebie...
    Miłe to bardzo...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś trzeba się ratować przed zgiełkiem tego świata...

      Usuń
  3. Kiedyś pasjonowała mnie fotografia świtu. Ale kiedyś nie pracowałam. Dzisiaj wyspać się to jak towar deficytowy. Ale na pewno kiedyś jeszcze zasadzę się z aparatem na wschodzące słońce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno tez zrobić dobre zdjęcie w środku miasta, trzeba przynajmniej wyjść poza jego granice...

      Usuń
  4. od kiedy się wyprowadziłem z wielkiego miasta, to również cieszę oko bogactwem widoków nieba... ale żem fotograf marny i sprzęt jeszcze marniejszy, to zupełnie jestem pozbawiony odruchu rejestrowania tych widoków...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przeważnie telefonem, choć zdarza się, że mamy aparat lub mąż specjalnie wybywa na polowanie...

      Usuń
  5. Piękne strofy. Wschody słońca są przepiękne, te zdjęcia są rajem dla zmysłów. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Moje niebo szare, więc z przyjemnością obejrzałam inne. Do tego te strofy... Ach...
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne obrazy. Piękne słowa.
    Też lubimy obserwować niebo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często bywacie na łonie przyrody, więc i obserwacje różnorodne...

      Usuń
  8. Ostatnio częściej fotografuję niebo. Bardziej niż zwykle zachwycam się nim. Może się po prostu starzeję:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękny wiersz i zdjęcia.
    Lubię patrzeć w niebo i bardzo często w nie patrzę, nawet wtedy gdy nie wychodzę z domu, bo wtedy podchodzę do któregoś z moich okien.
    A i łóżko mam tak ustawione, że leżąc na nim przez okno widzę niebo, lubię leżąc na nim obserwować co się na niebie dzieje.
    Bo najbardziej lubię takie które jest pełne ptaków, na przykład jerzyków. Samoloty nie niebie też mi nie przeszkadzają, a wręcz przeciwnie o świcie i o zachodzie ciągną się za nimi świetliste smugi i złoto odbija się w nich słońce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisząc o samolotach miałam na myśli te nie niosące ze sobą śmiertelnego zagrożenia.
      Jako nastolatka czytałam dużo o II wojnie światowej i wtedy warkot samolotu dolatujący z nieba powodował u mnie niepokój.
      Współcześnie na moim skrawku nieba latają one w ciszy i dlatego powodują u mnie tylko estetyczne doznania.
      Przyjazne niebo jest cudowne ale ono nie zawsze jest przyjazne i to nie tylko za sprawą wrogiego człowieka.

      Usuń
    2. Doskonale Cię zrozumiałam, ale w obecnej sytuacji pewnie nie wszyscy wyglądają samolotów lecz raczej z obawą. Samoloty, balony, ślady na niebie to tez ciekawe urozmaicenie, nie wina to nieba, że człowiek czasami czyni je nieprzyjaznym...
      Mieszkam blisko lotniska śmigłowcowego i mam wrażenie, że ostatnio częściej słyszę samoloty...

      Usuń
  10. Piękne nieba i bardzo pasujące do nich strofy wiersza.Niebo daje nam nadzieję na odrodzenie, na piekno dnia, które przezwycięża mrok nocy, na ukojenie smutków i napływ nowych marzeń. Niebo jak dach nad głową. Niech nasze niebo zawsze będzie spokojne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby było, choć nawet niebo przed burzą bywa ciekawe, co innego sama burza...
      Kolor nieba, czysty błękit od razu dodaje energii.

      Usuń
  11. Sam zamieszczam wiele zdjęć nieba. To czwarte od dołu wyglądające jak pożar w oddali jest niesamowite.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od razu skojarzyło mi się z pożarem, natura jest niesamowita.

      Usuń
  12. Niebo to nieustanne źródło zachwytów dlatego każdego dnia powinno się znaleźć chwilę na spojrzenie w górę. Też mam w swojej galerii mnóstwo zdjęć nieba, o różnych porach dnia i roku. A wiersz piękny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, czasami trzeba oderwać wzrok od bloków i ulic, a do nieba bliżej, niż do lasu:-)

      Usuń
  13. Jak u Ciebie spokojnie...;o)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie należę do osób podziwiających niebo. Raczej patrzę pod nogi ;) dlatego z przyjemnością obejrzałam je czyimiś oczami i opisane czyimiś słowami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja często spoglądam, zwłaszcza gdy słyszę gęsi lub samoloty...

      Usuń
  15. Witaj, Jotko.

    Przypomniałaś mi przepiękny film z Danutą Szaflarską pt.: "Królowa chmur":)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dobrze, że chociaż krzyża nie widać, choć armagedon bliski.

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdjęcia piękne i wiersz również. Dzięki Jotko za spacer po niebie. Czas mamy teraz taki trudny, że trzeba podwójnie karmić się pięknem, żeby jakoś go przeżyć. Lubię obserwować chmury i często to robię. Dzisiaj moje niebo jest biało-szare, zarysy chmur niewidoczne, więc nie mam się czemu bardzo przyglądać, ale swoim postem uzupełniłaś te braki. Miłego dnia i tygodnia Ci życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas teraz różne kolory nieba i różne rodzaje chmur, jakby pogoda nie mogła się zdecydować, co wybrać...

      Usuń
  18. Piękne zdjęcia. Niby jedno niebo a na każdym ujęciu inne...

    OdpowiedzUsuń
  19. jak włączam TV, to mam wrażenie, że nad światem przechodzi jedynie słuszny front. powinien mieć na imię "ZAMORDYZM" i (niestety) grasuje niezbyt daleko od mojego domu. trudno mi zachować dystans, kiedy ten nie chce jakoś zrozumieć, że istnieje cos takiego jak "strefa intymna". paskudztwo!
    mam nadzieję, że czarne dni uświadomią początkującym potworom, jak dotkliwe rany spadają na barki niewinnych. np młodych kobiet napastowanych z wykorzystaniem sił wszelakich - nie tylko fizycznych. potrafię kląć, ale proszono mnie, abym ograniczał, najlepiej do zera tę formę ekspresji, więc powiem tylko
    - Ech!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedno "Ech", a jakie wymowne...czasami nie trzeba więcej.

      Usuń
  20. JoAsiu, przecudne zdjęcia i cudowny wiersz! .. można patrzeć i czytać bez końca! .. dziękuję bardzo za niesamowitą i fantastyczną ucztę dla zmysłów ❤️💜💙💛

    - moc cudownosci ślę! ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, kochana! Trzeba się ratować jakoś przed kompletnym brakiem nadziei, dla naszych dzieci i wnuków.

      Usuń
  21. Piękne kadry. Uwielbiam zachody słońca. Przyroda jest niesamowita. ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo lubię patrzeć w niebo. Ile razy już zobaczyłam Teodora z chmurki...:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Zauroczył mnie Twój wiersz, który wiernie oddał widoczny stan zachodów słońca. POruszył mnie ten, który zatytułowałam: Pożar lasu. Fotografowanie nieba nie należy do łatwych, bo czasem chmury zlewają się z tłem. U Ciebie wszystko wyszło perfekcyjnie.
    Serdeczności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie tylko moja zasługa, ale dziękuję serdecznie za dobre słowa:-)

      Usuń
  24. Piękny zbiór, niebo niby to samo, a jakie różne. Ludzkość od początków swojego istnienia lubi patrzeć w niebo:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nocne niebo tez bywa piękne, tylko trzeba mieć odpowiedni sprzęt do fotografowania...

      Usuń
  25. Wschody i zachody Słońca zawsze zachwycają, tak samo jak dobra poezja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, nie wszystkich, ale wrażliwych na piękno przyrody na pewno:-)

      Usuń
  26. te widoki uspokajają i pozwalają wierzyć w to, że jutro będzie lepiej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami dymy lub błyskawice zaciemniają idealny obraz...

      Usuń
  27. Cudne niebo w każdej odsłonie, kiedy spokojne i kiedy płonie...
    Piękne strofy poetki pełne uroku i umiłowania dla Matki Natury 🌞

    OdpowiedzUsuń
  28. I ja bardzo często patrzę w niebo i podziwiam je....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami z zadzieraniem głowy bywa problem, ale można zmienić punkt widzenia...

      Usuń
  29. Chciałam wczoraj uchwycić zachód nieba, ale zanim wszystko przygotowałam, to było ono już ciemne. To drugie zdjęcie jest świetne. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieraz tak miałam, niektóre ujęcia przepadają bezpowrotnie...

      Usuń
  30. I właśnie za takie widoki uwielbiam te moje szendanie się:) przebywanie na łonie natury jest niesamowite, kojące i uspokajające. Niesamowite są te fotografie :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Przecudne fotografie ;-)
    Lubię wpatrywać się w niebo, zawsze można wypatrzeć coś nowego i inspirującego.
    Pozdrawiam Serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie zadziwia zmienność i kolory, a niby przeważnie błękitne...

      Usuń