poniedziałek, 28 marca 2022

Ptakom podobni...

 Od czasów Ikara marzeniem człowieka było dorównać ptakom w zdobywaniu przestworzy. 

Latawce, lotnie, balony, samoloty - to tylko marne namiastki geniuszu natury. Często zadajemy sobie pytanie - jak taka kupa złomu potrafi w ogóle unieść się w powietrze? ale gdzie szum skrzydeł, wiatr we włosach, prądy powietrza?

Człowiek nie posiadł umiejętności latania bez pomocy techniki, jedynie niektórym "konsumentom" dopalaczy wydaje się, że potrafią latać.

Zazdrościmy ptakom i podziwiamy za zmysł nawigacji, wytrzymałość, piękno skrzydeł, kolory upierzenia, mistrzostwo w budowie gniazd i cierpliwość w wysiadywaniu jaj, no i śpiew!













Miałam gdzieś zdjęcie czapli i bocianów, ale nie mogę znaleźć w archiwum, a żurawie widujemy, ale nie było okazji zrobić zdjęcia. W naszym miejskim parku jest wiele ptaków, zadomowiły się na dobre i nie są strachliwe, czasami stoją na ścieżce i przyglądają spacerowiczom.

Codziennie rano budzi nas śpiew kosa, przepiękna muzyka. 

Oby z Ukrainy nie uciekły wszystkie ptaki.... u nas znikają na długo po sylwestrowych fajerwerkach, a co dopiero po hałasie, jaki robi wojna!


A strusie?

Być ptakiem
i nie móc odlecieć.
Mieć skrzydła
i nie czuć przestworzy...
to kara
najcięższa z możliwych
pokuta
i dopust boży

81 komentarzy:

  1. Zgadzam się, ptaki to wyjątkowy cud natury.
    Hałasy, fajerwerki, wojna - to wszystko jest przeciwne naturze, na szczęście, jak dotąd, natura potrafi wykorzystać najmniejszą szansę żeby powrócić na stracone pozycje.
    Jak dotąd.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na terenach skażonych promieniowaniem, w okolicach Czarnobyla podobno najlepiej poradziły sobie sikorki:-)

      Usuń
  2. piękne zdjęcia. szpak mnie urzekł tak, że ledwie inne zdjęcia zdołałem obejrzeć. super. gratuluję ujęć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre zdjęcia robił mąż, więc także w jego imieniu dziękuję:-)

      Usuń
  3. Bardzo udane zdjęcia ...gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj Jotko, kiedyś często marzyłam że jestem ptakiem. Nawet nie raz śniłam, że latam nad łąkami i jak kaczuszka kąpię się w stawie.
    Dzisiaj zostają wspomnienia, aczkolwiek patrząc na zwierzęta, np. naszą Colę - myślę sobie - ale jej dobrze.

    Zdjęcia przepiękne.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niedawno jedna kaczka znana jako samczyk [teoretycznie] Liliputin potoczyła się na ... Ukrainę. Wróciła. Publicznie z siebie wydaliła "przemyślenia". Cuchnie to coraz bardziej... Bidem i Zełeński wachlują się zapamiętale. Nie pomaga...
    Pytanie do miesięcznika "Łowiec Polski"...
    - Kiedy się zacznie sezon polowań na kaczory???
    Wielkanoc się zbliża przecież.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie popieram polowań, stare kaczory powinny już zostać w szuwarach i nie wychylać się...

      Usuń
    2. "Polowanie"to także odławianie selekcyjne do klatek dla bezpieczeństwa pozostałej populacji...

      Usuń
    3. To w takim razie selekcja jak najbardziej zalecana!

      Usuń
  6. Uwielbiam ptaki. Zazdroszczę im wolności, współczuję tego, że przynajmniej niektóre z nich cierpią z powodu chłodu... a przed chwileczką na zewnętrznym parapecie okna mojego pokoju pojawił się gruchający gołąb... oczywiście Masza była zbulwersowana: - Jak tak można?!- szczeknęła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dziwię się Maszy, bo gołębie strasznie brudzą...

      Usuń
  7. Jakie piękne zdjęcia ptaków! Jestem wielką fanką ptasich śpiewów i obserwuję i słucham często ptasich śpiewów - rano, szczególnie na wiosnę, podczas spacerów i wycieczek rowerowych. Nie mam jednak cierpliwości do wystawania ze statywem i fotografowania ptaków, do tego przydaje się cierpliwość. Czasem uda mi się złapać jakieś zdjęcie w akcji, w locie, ale takich wyczekanych czy wypatrzonych na drzewach fot ptaków mam mało :)
    W tym roku pierwszy bocian, którego widziałam, był w locie, więc może zgodnie ze starą przepowiednią będę miała ruchliwy rok i wiele wyjazdów :)))

    OdpowiedzUsuń
  8. P.S. Uwielbałam robić zdjęcia pawiom w Łazienkach Królewskich w Warszawie, one tam są ufne, bo są dopilnowane i dostojnie podladują, krążą, obserwują ciekawie ludzi :) Uwielbiam patrzeć na nie, są przepiękne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli bocian zwiastuje ruchliwy rok, to my widzieliśmy bociany w locie...
      Pawie są piękne, ale ich krzyk jest przeraźliwy, a białe pawie są niesamowite!

      Usuń
    2. W tym roku widziałam już i bociana w locie i całe stado bocianów na łące. We wróżby wierzę, kiedy brakuje mi innych czynników :)
      Uściski!

      Usuń
  9. Faktycznie ptaki moga byc piekne a ich zyciowa zaradnosc i zdolnosci zadziwiejace.
    Niestety dla mnie mozliwe jedynie ogladanie ich na zdjecia lub z daleka bo mam ptasia fobie - panicznie sie ich boje , nawet malych bym nie wziela do reki. Taki osobisty hys :)
    Tak sie pisze "hys" czy moze "chys"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie znam tego słowa, mówi się czasem "mieć hyzia", mnie stresują gołębie...

      Usuń
  10. - A teraz moje dzieci powiedzcie, jakim ptakiem chciałybyście byście być?
    - Orłem!
    - Sokołem!
    - Bażantem!
    - A ty Jasiu?
    - Pingwinem.
    - Dlaczego?
    - Bo najlepiej pływa.
    - A ty Kruelko?
    - Tyranozaurem. A pani niech powie Stachowi, żeby mi nie pchał łapy do majtek, bo mu zaraz jebnę!
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tyranozaur pożre wszystkie ptaki i będzie spokój!

      Usuń
    2. jak pożre jak nie pożre, toć sam fruwać nie umi :)

      Usuń
    3. Ale szyję ma długą i dosięgnie...

      Usuń
    4. to brachiozaur ma długą szyję, ale ptaków nie jada, bo jest wege...

      Usuń
    5. T-Rex jest wielki, da radę!

      Usuń
  11. Jak zauważył kiedyś jakiś znajomy, kiedy się patrzy na ptaki, latanie wydaje się łatwe. :))) Kiedyś obserwowałam, jak się uczy młody gołąb i jednak aż takie łatwe to nie jest, trzeba zaczynać od małych dystansów i trudno się ląduje. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet żeby wyrosły pióra, ile trzeba czasu!
      Latanie, a szybowanie w prądach powietrznych? To jest sztuka!

      Usuń
    2. O tak, to trzeba być sprawnym ptakiem. "Mój" gołąb zaczynał od lotów z podłogi ma parapet i z parapetu na balustradę, rodzina u sąsiada piętro niżej ćwiczyła na pobliskich drzewkach.

      Usuń
    3. Ciekawe, jak długo Ikar ćwiczył;-)

      Usuń
  12. Możliwość latania to coś, czego ptakom zazdroszczę najbardziej. Możliwość zobaczenia tego z góry musi być przecudowna!
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, może tylko lotniarze doświadczyli namiastki tego lotu...

      Usuń
  13. Oglądałam kiedyś film dokumentalny poświęcony ptasiej architekturze- patrzyłam i nie wierzyłam własnym oczom jak szalenie zmyślne są niektóre ptaki w kwestii budowania swego gniazda. Człowiek miałby problem by przy pomocy 10 palców tak zgrabnie przepleść źdźbła trawy lub wyścielić "podłogę" gniazda tak różnym mchem i trawą. Brak mi tutaj trochę tych wszystkich ptaków, które przylatywały w Warszawie do mojej ptasiej stołówki. Ale tu nie wolno karmić ptaków na balkonach. Na podwórku jest tu ptasia stołówka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To samo podziwiam u ptaków, niektóre gniazda to dzieła sztuki plecionkarskiej!

      Usuń
  14. Lubię fotografować ptaki. Lubię patrzeć jak wiją gniazda, ostatnio do śniadania miałam taki film puszczony za oknem – okno to najfajniejszy telewizor. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli okno wychodzi na ciekawą okolicę, a nie na drugi blok...

      Usuń
  15. Uwielbiam ptaki. Dziś, jak każdego dnia, szliśmy z wnuśkiem na spacer i pokazywałam mu sroki, które akurat baraszkowały na pobliskiej łące. Jak On się cudnie zadziwia wszystkim, poznaje świat dopiero! A ja się zachwycam Nim i jego reakcjami :)
    P.S. Pięknie sfotografowałaś ptaki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Srok od jakiegoś czasu jest sporo, hałasują strasznie i dobierają się do gniazd wróbli...

      Usuń
  16. Co te nieloty zawiniły, że je tak pokarało?
    Piękne zdjęcia Kochana. Niestety przez tę wojnę wszyscy cierpią, ptaki i inne zwierzęta również.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieloty to takie ptasie dziwadła ;-)
      Oj tak, cała przyroda cierpi...

      Usuń
  17. Na wsi co roku miałem wizytę jednej pary żurawi. Strasznie krzyczały ;)
    Nie potrafię rozpoznać tego na dziewiątym zdjęciu ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to samiczka kosa, trochę nastroszona?
      Moja wiedza o ptakach jest mizerna, niestety...

      Usuń
  18. Jak wiesz bardzo lubię ptaki i dużo o nich pisałam.
    Mam jednak bardzo przykre "ptasie" wspomnienie. Kiedyś wędrowałam z małymi jeszcze synkami przez jeden z podwarszawskich lasów i na jednej polanie natknęłam się na siedzącego na pniu drzewa wielkiego mężczyznę- myśliwego. Trzymał za nogi jakiegoś dużego kolorowego ptaka i oskubywał go z piór.... Ptak się wyrywał i okropnie krzyczał... widocznie jeszcze żył....
    Przerażenia moich małych wtedy dzieci nie zapomnę a i ja nie mogę jak widzisz o tym zapomnieć.
    Jeśli Ci już o tym pisałam, to przepraszam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet gdybyś mi opowiadała, to nie zaszkodzi przypomnieć,ale to straszna historia...

      Usuń
  19. Faktycznie, udało Ci się zrobić fajne i ciekawe fotki.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jest w ptakach coś co sprawia, że dla mnie są symbolem wolności….w przeciwieństwie do nas ludzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale i wrogów mają sporo, w tym człowieka...

      Usuń
  21. Bardzo lubię ptaszki, przyglądać się im kiedy szukają jedzonka, podlatują i zaglądała. Lubię poranny śpiew jsk i te mnie wieczorny.

    To prawda, Paw mimo piękna, mimo skrzydeł nie może poczuć radości z latania... cóż.. piękno uwięzione na ziemi.

    OdpowiedzUsuń
  22. No piękne ptaszęta i jakie wiosenne nawet.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za moim oknem i w drodze do pracy naprawdę wiosenne trele...

      Usuń
  23. Każdy z tych ptaków to piękno i swoboda w czystej postaci.

    OdpowiedzUsuń
  24. Witaj, Jotko.

    Piękne zdjęcia:)
    Smutno byłoby bez ptaków, nawet jeśli te miejskie nie zawsze obdarowują nas wyłącznie radością;)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, są u nas ulice, gdzie nie przejdziesz bez niespodzianek i żaden sposób nie pomaga...

      Usuń
  25. Świat bez ptaków byłby ciszą

    OdpowiedzUsuń
  26. Świat bez ptaków byłby pusty...
    Brakuje mi naszych kamienicznych jaskółek, no ale coś za coś, bardzo sobie doceniam to że klatka schodowa została w końcu wyremontowana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas na osiedlu ptaki wydziobują styropian z ociepleń...

      Usuń
  27. Na Wrzosowisku mamy takie koncerty, że aż się w głowie kręci...I amory już się zaczęły...I budowa gniazd...Będzie się działo !! ;o)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ile kapitalnych zdjęć! Akurat nas nie trzeba namawiać na obserwacje ptaków. Jesteśmy nimi zachwyceni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wiem :-)
      u nas to amatorstwo, trzeba by się z nazw i głosów podszkolić...

      Usuń
  29. Odkąd skoczyłam ze spadochronem i poczułam się jak ptak to jeszcze bardziej im zazdroszczę 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam o najważniejszym - cudne zdjęcia!

      Usuń
    2. To jak mój syn, ja nie jestem taka odważna.

      Usuń
  30. Dużo świetnych zdjęć ptaków. Brawo Jotko, za uchwycenie ich tak wyraźnie. To trudna sztuka przecież.
    I wiersz na końcu też mi sie podoba. A wiec jeszcze raz brawo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ruchliwe są , to prawda, zanim przygotujesz obiektyw, już ich nie ma...
      Dziękuję bardzo!

      Usuń
  31. Ostatnio też mi się przydarzyło bliskie spotkanie z turkawkami o czym piszę na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  32. Piękne zdjęcia! Obserwacja ptaków to miłe i rozluźniające zajęcie.
    Pozdrawiam Serdecznie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  33. Piękne są. Bardzo lubię patrzeć na ptaki. Wczoraj widziałam pierwszego w tym roku bociana. Żurawie non stop spacerują już od miesiąca po pobliskich polach. Najbardziej lubię patrzeć na łabędzie. Jakoś tak tylko gołębi i kaczek nie darzę specjalną sympatią...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gołębie tez mi się naraziły nie raz. Kaczki jeszcze nie ;-)

      Usuń
  34. Dobrze że macie taki park.. u nas wycieli drzewa i wybetonowali trawniki, ptaki oczywiści się przeniosły i teraz śpiewają gdzieś indziej :(

    OdpowiedzUsuń
  35. Uwielbiam wiosnę właśnie za śpiew ptaków, który budzi mnie rano :) Nocą z kolei najprzyjemniej zasypia mi się przy świergocie słowika :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas koncertuje kos, ale słowiki tez się zdarzają:-)

      Usuń
  36. Klik dobry:)
    Chciałabym, by budził mnie śpiew ptaków. Niestety, czyni to warkot odpalanych samochodów.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warkot aut też mamy, plus hałas dostawczaków, ale ptaszki koncertują wcześniej:-)

      Usuń